دبيرانجمن تخصصي مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن برنقش تحقيق و توسعه در بالا بردن بهره وري توليد تاكيد كرد .

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  كميته اطلاع رساني روز ملي صنعت و معدن،  حميد طاهباز توكلي با انتقاد از ناكافي بودن سهم R&D  در بنگاهها تصريح كرد : اگر چه كميت هميشه تعيين كننده نيست و كيفيت كار مهم است اما در حال حاضر نه از نظر كميت و نه از لحاظ كيفيت اين سهم كافي نيست و به لحاظ مشكلات و موانع موجود از همين سهم ناكافي هم به درستي استفاده نمي شود.
 توكلي تصريح كرد :بنگاهها اغلب با واحدهاي تحقيق و توسعه به عنوان يك واحد تشريفاتي برخورد مي كنند.
وي توجه به تحقيق و توسعه را موجب بهبود روشهايي دانست كه موجب صرفه جويي دروقت، كاهش ضايعات، افزايش كيفيت و كميت و كاهش هزينه مي گردد وافزود : با تحقيق و توسعه مي توان به نوآوري ، فناوري و روشهايي دست يافت كه به بهره وري در منابع در اختيار مي انجامد .
به بيان وي با سوق دادن توليد و صنعت كشوربه توليد ملي، كاهش واردات و ايجاد رقابت ، بنگاهها به ناچار به سمت تحقيق و توسعه روي خواهند اورد وخود به خود هم در بودجه ملي و هم در بودجه بنگاهها، اين سهم (يعني اعتبارات تحقيقاتي) در برنامه هاي توسعه ملي افزايش خواهد يافت.
توكلي اظهار كرد :درشرايط فعلي كه درهاي واردات كاملاً باز است و حمايت چنداني از توليد ملي نمي شود و درعين حال رقابتي هم وجود ندارد، عملاً فعاليتهاي تحقيق و توسعه در اولويت نخواهند بود و بديهي است كه از سهم ناچيزي هم برخوردار باشد.
وي با تاكيد بر نقش ترويجي، فرهنگي و آگاهي دهندگي تشكلها در حمايت از كار و سرمايه ايراني كرد : هر چه قدرامكان مشاركت تشكلهاي بخش خصوصي در تصميم گيري ها و برنامه ريزيها فراهم گردد مؤثرتر و تأثيرگذارتر است، اما متأسفانه به حد كافي به اين تشكلها امكان مشاركت در تصميم گيريها داده نمي شود.
توكلي اظهار كرد: تشكلها تقريباً در همه جاي دنيا در نقش بيان كننده مشكلات، طرح ديدگاهها، جلب توجه مسؤلين و نهادها به مسائل و مشكلات و ارائه راه حل هايي براي رفع اين قبيل معضلات مي‌پردازند.
وي تصريح كرد :تشكلها در واقع قدرت اجرايي ندارند كارآنها بيشتر بررسي و تشويق است و مي توانند با بررسي مسائل و مشكلات، راهكارها و راه حلهايي را در وضع قوانين، دستورالعملها، بخشنامه ها و ... پيشنهاد دهند و در اجرايي شدن آنها پيگيري هاي لازم را انجام دهند.
نقش انجمنها در ارتباط صنعت و دانشگاه
دبير انجمن تخصصي مراكز تحقيق و توسعه بر نقش فعال انجمنها در ارتباط صنعت و دانشگاه تاكيد كرد و افزود : انجمن مراكز تحقيق و توسعه صنايع ومعادن با راه اندازي بيش از 2200 واحد تحقيق و توسعه تاكنون همواره در نقش ترويجي و تشويقي خود بسيار موفق عمل كرده و زمينه هاي ايجاد واحدهاي تحقيق و توسعه در صنايع مختلف را فراهم كرده است.
به گفته اين فعال بخش خصوصي ، تا زماني كه سياستهاي كلي اقتصادي در كشور اصلاح نشوند و صنعت براي بقاء خود در عرصه هاي ملي و بين المللي مجبور به روي آوري به تحقيق و توسعه نشود ارتباط  صنعت و دانشگاه همچنان ضعيف خواهد ماند.
وي ادامه داد: ايجاد فضاي رقابتي در حوزه اقتصاد و صنعت، جلوگيري از واردات بي رويه و كاهش وابستگي اقتصادي به منابع طبيعي مانند نفت خود به خود فضايي را ايجاد مي كند كه نظام اقتصادي به سمت تحقيق و توسعه، نوآوري و فناوري ميل كند.
توكلي تصريح كرد : در بازارهاي بين المللي كيفيت و قيمت حرف اول را مي زنند و براي ورود به بازارهاي جهاني بايد از طريق تحقيق و توسعه و نوآوري و كيفيت، تنوع را بالا برد و قيمتهاي تمام شده را كاهش داد./س
 

برچسب ها: توسعه ، بهره وری ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار