رئيس مرکز مطالعات منطقه اي و بين المللي الشرق مصر با اشاره به ناتواني ترکيه در تعامل با سوريه، تشديد خشونت ها در اين کشور را ناشي از حس انتقام جويي کشورهاي عرب خليج فارس از ائتلاف قوي ايران و سوريه دانست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "مصطفي اللباد" در گفتگوي زنده با شبکه تلويزيوني الميادين تصريح کرد: کشورهاي عرب خليج فارس، قدرت ايران را خطري براي  خود مي دانند. زماني که طرف هاي مختلف بين المللي نتوانستند سوريه را از ايران دور کنند، مي خواهند ائتلاف سوريه و ايران بهاي خود را بپردازد و مکان پرداختن اين بها نيز در سوريه است.  

وی درباره هشدارهاي اخير نظامي رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه عليه سوريه گفت: دولت حزب عدالت و توسعه ترکيه در وضع خوبي قرار ندارد چرا که سرنگون شدن هواپيماي جنگنده اين کشور در سوريه باعث کاهش اعتبار  منطقه اي آن شده است. هنوز دقيقا مشخص نيست که اين هواپيما در آبهاي بين المللي يا منطقه اي سوريه سرنگون شده ولي آنچه روشن است اين است که اين هواپيما در ارتفاع پايين پرواز مي کرد. پرواز هواپيما در اين ارتفاع به معناي تلاش براي کشف رادارها و سامانه هاي دفاع ضد هوايي است.
 
سوريه با اين اقدام خود پيام شديداللحني به ترکيه فرستاد. دمشق بر اين باور است که آنکارا در امور داخلي سوريه دخالت مي کند. ترکيه ميزبان گروه هاي اصلي مخالف نظام سوريه است و همکاري قويي با جماعت اخوان المسلمين دارد.  
 
وي افزود: به رغم اين که ارتش ترکيه به لحاظ کمي و کيفي از قدرت بسيار بيشتري در برابر ارتش سوريه برخوردار است ولي ترکيه با موانع زيادي در اجراي سناريوي نظامي عليه سوريه روبروست. نخست اين که در صورتي که ترکيه وارد اين جنگ شود همه قدرت نرم خود را که در 9 سال اخير انباشته کرده بود از دست خواهد داد و در اذهان عرب خاطرات دردآور امپراتوري عثماني را زنده خواهد کرد.  
 
دوم اين که هنوز همسويي ميان ارتش و دولت ترکيه وجود ندارد. سوم اين که اين جنگ پيامدهاي امنيتي به همراه خواهد داشت. کردها در دو سوي مرز سوريه و ترکيه زندگي مي کنند و هر گونه مداخله نظامي به معناي ايجاد منطقه کرد خواهد بود که ارتباطاتي با کردستان عراق خواهد داشت و ترکيه وارد کابوس خطرناکي خواهد شد.  
 
چهارم،روابط تاريخي حزب کارگران کردستان با نظام سوريه از دهه هشتاد ميلادي قرن گذشته است و در صورت  مداخله نظامي ترکيه در سوريه نيروهاي اين حزب قادرند عملياتي را در اراضي سوريه انجام دهند. بنابراين هدف از سرنگون کردن هواپيما ارسال پيام هاي سياسي به ترکيه است تا از خصومت خود عليه سوريه بکاهد.
 
مصطفي اللباد در ادامه تصريح کرد: سياستي که ترکيه در بيش از يک سال گذشته عليه سوريه اتخاذ کرد به سياست هاي آنکارا در طول سالهاي گذشته آسيب زد. ترکيه براي اين روابط خود را با سوريه در ابتدا تقويت کرده بود تا بتواند به مانند ايران نفوذي در سوريه داشته باشد. ترکيه در اين زمينه تلاش هاي زيادي داشت ولي در نهايت به اين نتيجه رسيد که ائتلاف سوريه با ايران بسيار قوي تر از ائتلاف سوريه با ترکيه است. پس از اين که ترکيه به صورت آرام آرام سياست خصمانه عليه سوريه اتخاذ کرد، نفوذ خود را بر دمشق از دست داد. ترکيه روي اين مسئله حساب باز کرده بود که طرف هاي بين المللي و مشخصا آمريکا نيز همسو با آنکارا در مسير اين سياست خصمانه عليه دمشق حرکت مي کنند ولي اين مسئله رخ نداد. بنابراين درخواست ترکيه از ناتو براي مداخله نظامي در سوريه براي حمايت از مواضع سياسي تضعيف شده آنکارا در برابر سوريه است. 
برچسب ها: ایران ، سوریه ، ائتلاف ، خشم ، اعراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار