محققان اعلام کردند تخم مرغ در افزایش سلامت و حتی مبارزه با چاقی نقش دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، نتایج بررسیهای جدید نشان می دهد تخم مرغ که همه به چشم یک غذای معمولی و درویشانه به آن می نگرند، یک ماده غذایی بسیار با ارزش است.

 محققان می گویند باید روزی حداقل یک تخم مرغ بخوریم تا از فواید آن بهره ببریم. آنها همچنین می گویند تخم مرغ می تواند نقش مهمی در مدیریت وزن و رژیم غذایی و پیشگیری از یک بیماری چشم که به کوری در افراد مسن می انجامد، ایفا نماید.

 محققان با تحلیل داده های 71 تحقیق پیشین دریافتند تخم مرغ علیرغم داشتن کالری اندک، منبع غنی پروتیین و عناصر مغذی مانند ویتامین D، ویتامین B12، سلنیم و غیره است.

در واقع هیچ ماده غذایی مانند تخم مرغ این غنای آمینو اسیدهای ضروری را ندارد. در گزارش محققان آمده است تخم مرغ برای کودکان، نوجوانان و افراد سنین بالاتر بسیار مفید است.

 تحقیقات نشان می دهد تخم مرغ از فرسودگی ماهیچه ها پیشگیری کرده و از آنها در برابر برخی نارساییهای سلامت که به واسطه سالمندی پدید می آیند، محافظت می نماید. گزارش محققان نشان می دهد تخم مرغ منبع مهم ویتامین D است و می تواند بیش از 20 درصد نیاز روزانه ما را با خوردن یک عدد آن رفع نماید (با خوردن دو عدد تخم مرغ، نصف نیاز روزانه ما به این ویتامین رفع می شود).

طبق بررسیهای دولتی در انگلستان، حدود سه چهارم بزرگسالان این کشور حتی نیازهای پایه ای خود به این ویتامین را دریافت نمی نمایند، در حالی که سطوح پایین ویتامین D با کاسته شدن سلامت استخوانها، سرطان، بیماری قلب، اختلالات ایمنی و ناراحتیهای روحی همراه است.

نکته مهم دیگر که از تحقیقات پژوهشگران آمریکا آشکار شد، آن است که افرادی که تخم مرغ می خورند میزان بالاتری از کلیه عناصر مغذی (به استثنای ویتامین B6 و فیبرهای غذایی) را در مقایسه با افرادی که تخم مرغ نمی خورند، دریافت ­می نمایند.

میزان کلسترول میان کسانی که به طور مرتب تخم مرغ می خورند، کمتر است.

این قضیه موید نتایج تحقیقاتی است که گوشزد می کنند چربیهای اشباع شده (نه کلسترول غذایی) قویترین تاثیر را بر میزان کلسترول خون اکثر مردم دارند. یک تخم مرغ متوسط کمتر از 80 کیلوکالری (کمتر از یک پاکت چیپس) انرژی دارد.

شواهد علمی از تاثیر پروتیین زیاد تخم مرغ در مدیریت وزن و رژیم غذایی حکایت دارند. ظاهرا خوردن دو عدد تخم مرغ (خاگینه) در صبحانه احساس سیری به انسان می دهد و باعث کاهش جذب کالری در طی روز می گردد.

جدیدترین پژوهشها از رفع نگرانی پیرامون مصرف تخم مرغ (به دلیل کلسترول) حکایت دارد. چهار دهه پیش محققان می گفتند کلسترول تخم مرغ خطر بیماری عروق قلب را به دنبال دارد اما اکنون معلوم شده بین دو موضوع فوق ارتباط ثابت شده ای وجود ندارد.

طبق بررسیهای جدید، خوردن یک یا دو عدد تخم مرغ در روز هیچ تاثیری بر کل میزان کلسترول بدن اکثر مردم ندارد، حتی در یک پژوهش جدید مصرف روزانه دو عدد تخم مرغ به مدت 6 هفته بر شاخص یک بیماری قلبی هیچ تاثیری نداشت.

 در تحقیقی دیگر با حضور 28 بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن، مصرف سه تخم مرغ در روز به مدت سه هفته به همراه یک غذای محدود کننده کربوهیدرات، سطح کلسترول خون بدن را بالا برد و شاخص سندرم متابولیک را کاهش داد.

در انگلستان هنوز در هفته کمتر از سه تخم مرغ مصرف می شود که نصف مقدار دهه 1960 است. یافته های جدید نشان می دهد مصرف هفت تخم مرغ در هفته هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری قلب ندارد و حتی موجب سلامت چندین بخش کلیدی بدن می گردد.

به گفته محققان اگرچه تخم مرغ کلسترول غذایی را فراهم می  کند اما دیگر عوامل مهم در شیوه زندگی مانند استعمال دخانیات، نوشیدن الکل، میزان ورزش، چاقی و خصوصا مقدار چربی اشباع در بدن است که تاثیر قویتری بر بروز بیماری قلب دارند.

اگر تاثیر بالقوه تخم مرغ در افزایش کلسترول را در کنار دیگر عوامل مذکور بسنجیم، آن را اصلا مهم نخواهیم یافت./س
برچسب ها: تخم مرغ ، چاقی ، نقش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.