محققان دانشگاه ارومیه با استفاده از نانو ذرات نقره موفق به ارائه روشی جدید برای اندازه گیری ماده سمی سیانید در آب شدند.

صلاح الدین حاجی زاده، کارشناس ارشد شیمی تجزیه در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سیانید یکی از ترکیبات بسیار سمی بوده که در صنایع مختلف از جمله فرایند استخراج طلا از معدن و تولید آفت کش ها و زرین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین آلودگی محیط زیست به خصوص منابع آبی با ترکیبات سیانید، یکی از معضلات مهم زیست محیطی برای انسان و موجودات آبزی به شمار می رود.

حاجی زاده با بیان اینکه بیشتر روش های رنگ سنجی برای انداره گیری سیایند بر پایه رنگ های آلی قرار دارند گفت: این روش ها فقط در محیط های آلی دارای کاربرد هستند و در این پروژه از نانو ذرات نقره سنتزی به عنوان سنسور رنگ سنجی مقادیر که سیانید در آب استفاده شده است.

این کارشناس ارشد شیمی تجزیه افزود: هدف از انجام این تحقیق ارائه روشی ساده، کم هزینه، گزینش پذیر و حساس برای اندازه گیری غلظت های پائین یون سمی و خطرناک سیانید در آب با استفاده از نانو ذرات نقره بوده است.

وی درخصوص چگونگی انجام این پروژه گفت: ابتدا نانو ذرات نقره با استفاده از روش شیمیایی سنتز شده و محلول کلوئیدی نانو ذرات نقره به دلیل دارا بودن باند جذبی پلاسمون رزونانس سطحی SPR دارای رنگ زرد درخشان است که می توان تشکیل و پایداری محلول نانو ذرات نانو را با استفاده از آنالیز طیف فرابنفش مرئی در محلول های آبی تائید کرد: حاجی زاده افزود: محلول نانو ذرات نقره سنتز شده در دمای اتاق و تاریکی و غیاب سیانید برای ماه های پایدار بوده و باند جذبی SPR آن تغییر نمی کند.

این کارشناس شیمی تجزیه اظهار داشت: بعد از افزایش محلول آبی سیانید به محلول نانو ذرات نقره رنگ آن کاهش یافته و در حضور مقدار اضافی از سیانید کاملا بی رنگ می شود.

وی با بیان اینکه اندازه گیری سیانید با استفاده از یک اسپکتروفوتومتر UV-Vis انجام شده ، گفت: همچنین مکانیسم بر هم کنش نانو ذرات نقره با سیانید با بکارگیری دستگاه SEM مورد مطالعه و  تایید قرار گرفته است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مراد خضری
۲۳:۲۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۳
سلام اقای دکتر ممنون از روش جالب و کاری در تشخیص سیانید