چندی است که به مدد تکنولوژی های گرافیکی،رایانه ای و سایبری سبکهای زندگی دچار دگرگونی های اساسی شده اند.

باشگاه خبرنگاران، چندی است که به مدد تکنولوژی های گرافیکی،رایانه ای  و سایبری سبکهای زندگی دچار دگرگونی های اساسی شده اند.این تحولات در تمامی عرصه های انسانی قابل رصد و رد پای آن قابل پیگیری است.
عرصه زندگی روزمره و سرگرمی ها مثل دیگر عرصه ها دستخوش این تغییرات و دگرگونی ها قرار گرفته  و شکل و نوع آنها متحول شده است.به عنوان نمونه بازی ها و تفریحات از شکل دسته جمعی و گروهی در کوچه و خیابان ها به چاردیواری تنگ گیم نت ها آنهم به صورت انفرادی سوق یافته است.
بازی های رایانه ای در روزگاری که ما در آن تنفس می کنیم جزء انکارناپذیری از عرصه سرگرمی و تفریح شده اند.این پدیده هم حاوی تهدیدات و هم حامل امکانات و فرصت های فرهنگی ویژه ای است.از آن رو تهدید تلقی می شود که به دلیل وضعیت انحصاری که این قبیل تکنولوژی ها در عرصه جهانی پیدا کرده اند،تولید کنندگان این بازی ها بیشتر از بین کشورهای صنعتی غربی رشد یافته اند.
همه می دانیم که بازی و تفریحات عمومی جزئی از فرهنگ خاص هر کشوری است،از این رو در ورای هر خرده نظام تفریحی،انبوهی از پیش فرض ها و معانی فرهنگی سیلان دارند که به محض مبادرت به آن،اتصال با فرهنگ مذکور میسر می شود.
بیان این مسئله نشانگر آن است که تولید کنندگان انحصاری چنین بازی هایی،پیش فرض های فرهنگی خاص خود را که اغلب با مفروضات فرهنگی ما همخوانی ندارد،در این بازی ها جای می دهند.در واقع فردی که مبادرت به چنین بازیهایی می کند در درون آن فرهنگی که بازی از آن برخاسته تنفس می کند و تاثیر می پذیرد.این در حالی اتفاق می افتد که  فرهنگ اسلامی- ایرانی ما مملو از پهلوانان،قهرمانان و جوانمردانی است که در گذر زمان بدل به اساطیر و نمادهای ملی ما شده اند،بهره گیری از این اساطیر و نمادها گامی ارزنده در راه بومی سازی بازی های رایانه ای است.
با رونق یافتن تکنولوژِهای ساخت چنین بازی هایی شایسته است فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی در آن تعبیه شود در این صورت این هنر -صنعت از یک تهدید بالقوه بدل به فرصتی ارزنده و بالفعل می شود.
از آنجا که پرداختن به این پدیده هزینه های زیادی را می طلبد،نظارت و حمایت بخش های دولتی کمک شایانی به بسط این ایده می کند.فرهنگ مسئله ای کلان است ولی مثل هر پدیده کلانی از اجزاء خاص خود تشکیل شده و یکی از این اجزاء بی شک خرده فرهنگ تفریح و سرگرمی است که حاوی کوله باری از نشانگان فرهنگی می باشد.
برای کشوری همچون ما که دغدغه فرهنگ بومی و اسلامی  را دارد لازم است تا با پردازش اجزای ریزتر و خردتر،فرهنگ کلان بومی خود را بپروراند.
درراستای چنین اهدافی برگزاری نمایشگاههای همچون نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای که در تاریخ ششم تا دهم تیر ماه برگزاری می شود یک اتفاق خوب در این عرصه است.در چنین نمایشگاهی هم می توان از توان تولید دیگر کشورهای رقیب مطلع شده و هم می توان قابلیت های تکنیکی خود را به رخ آنان بکشیم تا با درگیر شدن در این فضای رقابتی بتوانیم بازار عرضه و تقاضای بازی های رایانه ای را با بازی های تولید داخل اشباع کنیم و در این عرصه به خودکفایی نائل آییم.
نويسنده:مصطفي انصافي.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار