سد پیشین در جنوب این استان با حجم 175 میلیون مترمكعب به طور كامل خشك شد كه در نتیجه اهالی 70 روستای شهرستانهای چابهار و سرباز با كمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  مدیر شركت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: افزود: از آنجا كه میزان بارندگی در جنوب شرق كشور طی ماههای گذشته 45 درصد زیر حد نرمال بوده است بیشتر سدهای نواحی مركزی و جنوبی سیستان و بلوچستان بویژه پیشین و زیردان با بحران كم آبی مواجه شدند.   محمد رضا كرمی نژاد بیان كرد: خط انتقال آب از سد پیشین 60 روستا با 12 هزار نفر جمعیت در شهرستان چابهار و 10 روستا در شهرستان سرباز با سه هزار نفر جمعیت را زیر پوشش دارد.  
وی اظهار داشت: طی نشست هایی كه با مسوولان مرتبط با حوزه آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان برگزار شد، مقرر گردید روستاهایی كه منبع تغذیه آب آنها از سد پیشین است نیازشان از طریق آبرسانی سیار برطرف شود.  
مدیر شركت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان با بیان اینكه احتمال جیره بندی آب در بخش شهری استان در تابستان امسال ضعیف است، گفت: در عین حال اگر طرح جیره بندی آب در استان اجرایی شود ناگزیر روستاها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  
وی با اشاره به رفع مشكل آب شهری در شمال سیستان و بلوچستان گفت: طی روزهای آینده پروژه آبرسانی به شهرهای سیستان به بهره برداری می رسد و دیگر مشكلی در زمینه كمبود آب آشامیدنی این منطقه وجود نخواهد داشت.  
كرمی نژاد افزود: پروژه آبرسانی به شهرهای سیستان شامل آبگیر، تصفیه خانه آب با ظرفیت تصفیه دو هزار و 50 لیتر آب در ثانیه، ایستگاه پمپاژ و هفت مخزن ذخیره به حجم كل 50 هزار متر مكعب با اعتبار هزار میلیارد ریال در دست انجام است.  
وی اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه مشكل تأمین آب شهرهای زابل، زهك، دوست محمد، بنجار، ادیمی و محمد آباد در یك مقطع زمانی 25 ساله برطرف می شود.  
مدیر آبفای شهری سیستان و بلوچستان به مردم استان توصیه كرد در مصرف آب بیشترین صرفه جویی را داشته باشند زیرا تامین آن در این استان با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشك، كمی باران و افت سطح سفره های زیرزمینی دشوار شده است.  
كرمی نژاد گفت: صرفه جویی در مصرف بویژه در روز باعث خواهد شد مردم روستاها و شهرهای دورافتاده سیستان و بلوچستان نیز از نعمت آب بهره مند باشند.  
وی گفت: آب شهری شمال و مركز سیستان و بلوچستان از منابع سیستان و شبكه آب شهری جنوب استان از چاهها و شیرین كردن آب دریای عمان تامین می شود.  
وی اظهار داشت: پروژه آبرسانی به شهرهای چابهار و كنارك با 240 كیلومتر خط انتقال از سدهای پیشین و زیردان با اعتبار 260 میلیون یورو در دست اجراست كه امید است آب سدهای مذكور از وضعیت بحرانی خارج شود./س
برچسب ها: سد ، پیشین ، جنوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.