مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پیشرفت 48 درصدی ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری گاز خبر داد و گفت: با بهره برداری از این خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا امکان پذیر می شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ، این که این خط لوله حد فاصل دهگلان ـ بازرگان در مسیری به طول تقریبی 620 کیلومتر در دست اجراست، افزود: عملیات ادامه ساخت خط لوله ششم در مسیر یاد شده از سال گذشته شروع شده و اکنون به نیمه راه رسیده است.

وی اعتبار مالی این طرح را 970 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: 770 میلیون یورو از این مبلغ را یک شرکت خارجی فاینانس خواهد کرد و باقی مانده این مبلغ نیز از طریق بانک های داخلی تامین خواهد شد.

غریبی تصریح کرد: قرارداد مالی ادامه خط لوله ششم سراسری با طرف خارجی در آینده نزدیک امضا می شود، ضمن آن که بانک های داخلی طرف قرارداد نیز تاکنون مبالغی برای اجرای این طرح پرداخت کرده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نقش بانک های داخلی را در اجرای طرح ها مهم و ضروری خواند و گفت: تامین اعتبارات مالی، موجب خواهد شد تا اجرای طرح ها  نیز براساس برنامه زمان بندی پیش رود.

غریبی حمایت نظام بانکی کشور در تامین  30 درصدی منابع مالی این طرح را مهم و ضروری برشمرد و گفت: با تامین به موقع اعتبارات مالی، ساخت ادامه خط ششم سراسری با توجه به برنامه زمان بندی پیش خواهد رفت.

وی با بیان این که این خط لوله ششم سراسری سه انشعاب خواهد داشت، تامین 200 کیلومتر لوله،‌ احداث 300 کیلومتر جاده دسترسی،‌ 15 میلیون مترمکعب خاکبرداری و 100 کیلومتر جوشکاری لوله را از جمله اقدام های عملی مربوط به ساخت ادامه خط ششم سراسری اعلام کرد.

به گزارش شانا، خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یک هزار و 300 کیلومتر، یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا است.

 این خط لوله انتقال گاز شامل سه قطعه و قطعه پایانی آن دهگلان ـ بازرگان است که در مسیری به طول تقریبی 620 کیلومتر اجرا می شود.

با ساخت و بهره برداری کامل از این خط لوله 56 اینچی ظرفیت انتقال گازطبیعی ایران یکصد میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد، ضمن آن که امکان صادرات روزانه 60 تا 70 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی فراهم می شود.

به منظور تامین منابع مالی قطعه پایانی خط ششم سراسری قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو میان شرکت ملی گاز ایران و یک شرکت خارجی امضا شده است.

خط لوله ششم سراسری انتقال گاز با هدف انتقال گاز شیرین تولیدی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به پالایشگاه گاز بیدبلند برای گازرسانی به شهرهای استان بوشهر و خوزستان در مسیری به طول 492 کیلومتر طراحی و احداث شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار