آرتروزهای شانه و گردن از نظر علایم با یکدیگر هم پوشانی بالایی دارند که تشخیص تفاوت های آن ها با مراجعه به پزشک و معاینه طبی ممکن می شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، پزشک متخصص توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: بیماری های ناحیه گردن و شانه در دو دسته کلی قرار می گیرد که در دسته اول، تخریب غضروف با تشکیل ریزاستخوان ها (استئوفیت ها) همراه شده و اصطلاحا به آن سائیدگی مفصل در ناحیه گردن می گویند.
 
دکتر معصومه گرامی طیبی در رابطه با دسته دوم ادامه  داد: این طیف از بیماری ها شامل التهاب غضروف مفصلي مي باشد و باید به این نکته توجه شود که التهاب غضروف و مفصل، مبحث جداگانه ای نسبت به سائیدگی های این ناحیه است.
 
وی افزود: ازآنجایی که افراد خود قادر به معاینه و تشخیص صحیح نیستند، باید در هنگام درد، خشکی مفصل، ضعف عضلات و کاهش محدوده حرکتی مفصل گردن و شانه به پزشک مراجعه کنند.
 
وی خطرنشان کرد: پزشک معالج پس از معاینه و بررسی کلینیکی، در صورت لزوم نوعی از تصویربرداری خاص همان بیمار را تجویز می کند.
 
این پزشک متخصص توانبخشی ابراز کرد: با توجه به اینکه که هر نوع از تصویربرداری، مزایا و مضرات متفاوتی دارد که در هر مورد یک روش به عنوان بهترین انتخاب خواهد بود، لازم است در این موارد از تجویزهای خودسرانه یا تاکید بر نوع خاصی از روش های تشخیصی پرهیز شود.
 
گرامی تصریح کرد: با توجه به نوع درد، پزشک در صورت لزوم یکی از روش های  تصویربرداری از قبیل اشعه ایکس، MRI، نوارعصب یا سیتی اسکن را  تجویز کرده و به همراه  معاینه و بررسی تاریخچه، مراحل درمان بیمار را آغاز می کند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار