رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران گفت: حدود 30 تا 35 درصد از افراد بالای 60 سال ایرانی مبتلا به آرتروز زانو هستند كه شیوع این بیماری در سنین بالا افزایش دارد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا؛ دکتر سید منصور رایگانی، رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران در حاشیه دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو افزود: آرتروز زانو در میان بسیاری از افراد جامعه رواج دارد و همواره مبتلایان به این بیماری، از درد آن به پزشكان شكایت می كنند.

وی با یادآوری عوامل مختلفی كه در ایجاد این بیماری نقش دارد، ادامه داد: مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن بوده كه به علت فشارهای پیوسته و زیادی كه در فعالیت های روزمره به آن وارد می شود مستعد بسیاری از آسیب هاست كه فرد را می تواند درگیر كند و از فعالیت های روزانه خود بازدارد.

رایگانی یادآورشد: آگاهی نسبت به عواملی كه باعث درد زانو می شود با تشخیص پزشك نسبت به این بیماری كمك بزرگی است كه بهتر بتوانیم درد زانو و آرتروز را كنترل و  درمان كنیم.

رییس دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو توضیح داد : مهمترین علایم آرتروز زانو تخریب غضروف در زانو است (آستئو آرتریت ) كه در افرادی بالای 40 سال و زنان بیشتر دیده شده است.

رایگانی گفت كه نخستین و شایع ترین درمان این بیماری استفاده از روش غیر جراحی است كه در طب فیزیكی با انجام ورزش ، استفاده از كفش مناسب، فیزیوتراپی و در نهایت از داروهایی كه پزشكان تجویز می كنند می توان این بیماری را كنترل كرد.

وی افزود: شرایط مناسب محیط خانه و محل كار ،‌عدم استفاده از سطوح شیب دار و قابل انعطاف و پوشش مصنوعی و ‌حركات نامناسب زانو،‌ می تواند در آرتروز زانو نقش داشته باشد.

رایگانی با بیان اینكه ایران در زمینه درمان آرتروز زانو كاملا مستقل است گفت: درمان های رایج در كشورما نسبت به سایر كشورها كمتر نیست و روش های درمانی كه برای بیماران تجویز می شود تفاوتی با سایر كشوهای پیشرفته ندارد.

رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران افزود: ایران در تمامی كنگره ها و كنفرانس های خارج از كشور شركت می كند و حضور متخصصان طب فیزیكی، روماتولوژی و فیریوتراپی ها نشان دهنده پیشرفت و توانمندی ایران در منطقه و در علم طب فیزیكی بوده و به عنوان سرآمد در منطقه از جایگاه خوبی برخوردار هستیم.

به گفته وی، هیچ دارویی مانع از پیشرفت آرتروز زانو نمی شود و داروهایی كه پزشكان تجویز می كنند برای كنترل و كاهش درد بیمار تجویز می شود./ح  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار