قائم مقام توانیر گفت: در حال حاضر 95 درصد تولید انرژی الكتریكی در كشور توسط سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل انجام می شود این در حالی است كه متوسط جهانی مصرف سوخت های فسیلی در تولید انرژی الكتریكی فقط 15 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد حسن متولی زاده درنشست خبری با بیان این مطلب گفت :جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخص های توسعه در منطقه مقام اول را به خود اختصاص داده كه از آن جمله می توان به توانمندی 100 درصدی در طراحی و اجرای تجیهزات برق در كشور اشاره كرد.

وی افزود: بیش از 97 درصد نیروگاههای بزرگ تولید برق و شبكه های توزیع توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید می شود و ایران بزرگترین تولید كننده برق منطقه است. کشور ما دارای پتانسیل هایی از نظر فنی و مهندسی با هدف بومی سازی فناوری های نوین انرژی دارد و تنوع بخشی به سبد انرژی های کشور این نیاز را می طلبد که به دنبال انرژی تجدیدپذیر باشیم.

قائم مقام توانیر اظهار داشت: تمام نیروگاههای کشور از گاز مصرف می کنند به دلیلی محدودیت شبکه ضرورت تامین مصرف خانگی و گازوئیل 22 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاهها مصرف شد بنابراین هرچه به سمت انرژی نو حرکت کنیم بیانگر این است استفاده از انرژی نو توجیه اقتصادی دارد.

متولی زاده با اشاره به لزوم استفاده از انرژی های تجدید پذیر در كشور گفت: به ازای تولید سه كیلو وات انرژی الكتریكی از طریق انرژی های نو یك لیتر گازوئیل ذخیره می شود .

وی با اشاره به راه اندازی نیروگاه بادی 'بینالود' در استان خراسان رضوی اظهارداشت: این نیروگاه به تنهایی با ظرفیت 3 /28 مگاوات سالانه 60 میلیون كیلووات انرژی الكتریكی تولید می كند كه این مقدار معادل صرفه جویی 15 میلیون سوخت مایع و جلوگیری از انتشار 45 هزار تن گازهای آلاینده به هوا می شود.

متولی زاده اظهار داشت: در حال حاضر استان خراسان رضوی به صورت پایلوت کار اندازه گیری انجام می شود بنابراین 43 کیلووات در طول 11 ماه نصب شده و 80 هزار کیلووات ساعت برق تولید می شود و سبب70 تن کاهش آلاینده co2 و 18 هزار لیتر صرفه جویی سوختی را به دنبال دارد.

وی در پایان با تاكید بر اجرای سیاست های حمایتی برای توسعه استفاده از انرژی های نو خاطرنشان كرد: ‌فناوری های نو در تولید انرژی به راحتی قابل بومی سازی و علاوه بر اشتغال زایی بسیار بالا مستلزم سرمایه گذاری كمتر نسبت به دیگر انرژی هاست. /عب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار