رییس دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه جان هاپکینز با اشاره به اینکه ایران در قبال رها کردن برخی مسائل به دریافت امتیازات از غرب نیاز دارد، گفت:‌ ۱+۵ حاضر نیست امتیازاتی را به ایران واگذار کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه درخواست اصلی ایران بسیار حساس است، نوشت: تهران خواهان این موضوع است که جامعه بین‌المللی حق غنی‌سازی آن را به رسمیت بشناسد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه به خاطر سیاست داخلی در آمریکا و ایران هر گونه شانس پذیرش امتیازات بزرگ از هر دو طرف بعید به نظر می‌رسد، به نقل از ولی نصر، رییس دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل  دانشگاه جان هاپکینز نوشت:‌ فرضیه پیشرفت آسان در مذاکرات به دلیل وجود حجم بالای بی‌اعتمادی، امری بی‌منطق است.

وی با بیان اینکه تداوم مذاکرات تاکنون خود موفقیت به شمار می‌آید،‌ افزود: مشکل این است که ایران از موضع خود کوتاه نمی‌آید. تهران باید برای پیشبرد مذاکرات برخی مسائل را رها کند و در عوض نیز به امتیازات جدی نیاز دارد اما گروه 1+5 حاضر نیست این امتیازات را در اختیار ایران قرار دهد.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: نمایندگان 1+5 اعلام کردند پیشرفت چشمگیری در مسکو رخ داد چراکه مذاکره کنندگان ایرانی برای نخستین بار پاسخ مشروحی به پیشنهادات مطرح شده غرب در بغداد پاسخ داد. یک مقام ارشد آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: این امر طی سال‌های بسیار برای نخستین بار رخ داده است.

به نوشته این روزنامه،‌ پاسخ ایران شامل یک سلسله انتقاد نیز بود که بعد از ظهر دوشنبه به طور مشروح اعلام شد. سه شنبه نیز 1+5 طرحی را برای مذاکرات بیشتر درباره مسائل فنی ارائه کردند که بعد از ظهر و غروب سه شنبه به بحث درباره محتوی مذاکرات فنی گذشت و البته ایران نیز برای بحث درباره مسائل سیاسی نیز تلاش کرد.

برچسب ها: ایران ، امتیاز ، مسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار