فرماندار خلخال گفت: اجرای طرح تعادل دام و مرتع در مراتع مشترك خلخال و گیلان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل  ذبیح الله عبداللهی در نشست با مسوولان منابع طبیعی گیلان با اشاره به وجود 120 كیلومتر مرز مشترك شهرستان خلخال با شهرستان های همجوار و همسایه گیلان بر لزوم تلاش مسوولان شهرستان های هر دو استان برای حفظ و حراست از منابع ملی و خدادای منطقه تاكید كرد.

وی گفت: تعداد دام های موجود در مراتع مرز مشترك باید با وضعیت چراگاهها هماهنگی داشته و از ورود دامهای اضافی برای حفظ مراتع جلوگیری شود.

عبداللهی افزود: بسیاری از اختلافات بین دامداران در گذشته ناشی از ورود دام های بیشتر از تعداد قید شده در پروانه های چرای دامداران بوده و در صورت كنترل تعداد دام ها و وضعیت علفزارهای طبیعی اختلافی بین دامداران منطقه پیش نیامده و در كنار این كار منابع طبیعی و مراتع موجود برای آیندگان نیز حفظ می شود.

فرماندار خلخال همچنین گفت: شناسایی دام های مازاد در مراتع مرز مشترك و جلوگیری از ورود دام های سرگردان و بی صاحب به چراگاههای مرز مشترك و ییلاقات منطقه در فصل چرا از سوی دامداران و قرق بانان ضرورت دارد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب علفزارهای طبیعی افزود: با توجه به این كه برخی از اختلافات در سال های خشك گذشته به وجود آمده امسال به بركت بارندگی ها و وفور نعمت در مراتع و ییلاقات مرز مشترك علوفه و غذای كافی برای دام های دامداران خلخال و شهرستان های همسایه گیلان موجود بوده و این امر از بروز اختلاف ناشی از كمبود علوفه جلوگیری می كند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.