گاهی اوقات نوعی کم شنوایی به وجود می آید که در آن آسیب به عصب شنوایی یکدست نیست این یکدست نبودن باعث شده که گروهی استفاده از سمعک و گروهی دیگر كاشت حلزون را پیشنهاد کنند.

ملیحه مظاهر یزدی عضو کادر آموزشی دانشکده توانبخشی و دانشجوی دکتری شنوایی شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آسیب به عصب شنوایی تحت تاثیر برخی فاکتور های خطر زا از جمله زردی بالا، کمبود اکسیژن،نارسایی سیستم اعصاب مرکزی و وزن کم در زمان تولد به وجود می آید.
 
وی افزود: در صورت آسیب به عصب شنوایی، سلول های مویی داخل حلزون تحت تاثیر عوامل ذکر شده قرار کی گیرند اما بخشی از سلول های مویی داخل حلزون سالم باقی می مانند و آسیب کمتری دارند که در این صورت ما با نوعی کم شنوایی که یکدست نیست مواجه هستیم.
 
وی ادامه داد: این یکدست نبودن متخصصین را در تجویز سمعک و یا کاشت حلزون دچار چالش کرده است که گروهی تجویز سمعک را پیشنهاد و گروهی دیگر کاشت حلزون را تجویز می کنند.
 
مظاهر یزدی با توجه به این که هنوز نظر قطعی ارائه نشده که در چنین مواردی از سمعک استفاده شود و یا کاشت حلزون صورت پذیرد یادآور شد در صورتی که تصمیم به کاشت حلزون گرفته شود باید نکاتی مد نظر قرار گیرد ، یکی این که کاشت حلزون بعد از 12 تا 16 ماهگی صورت پذیرد زیرا تا آن زمان کم شنوایی به یک حد ثابتی می رسد و بهتر می توان از اثرات خوب این رویکرد استفاده کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: در صورت استفاده از سمعک و یا وسایل کمک شنوایی در کودکان نیز باید ملاحظات خاصی را حتماً مد نظر قرار داد از جمله این که سمعکی با کیفیت بالا و بهره کم مورد استفاده قرار گیرد تا به مرور زمان و با بررسی های مکرر و به شکل پله ای افزایش در قابلیت های سمعک داده شود تا به یک نتیجه رضایت بخش از این عملکرد برسیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار