معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و رئیس كارگروه زنان و خانواده استانداری گفت: به بركت نظام مقدس جمهوری اسلامی هم اكنون زنان ایرانی فرصتی برابر با مردان را در ادامه تحصیل، فعالیت های اجتماعی و تصدی رده های مدیریتی به دست آورده اند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ابراهیم فتح الهی در نخستین جلسه كارگروه زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی افزود: دولت های نهم و دهم با رویكرد عدالت محورانه و توجه به ظرفیت ها و توانمندی های زنان ایرانی، از آنان در بالاترین پست های مدیریتی استفاده می كند.

وی ، تعصب كوركورانه را از عوامل مهم حذف زنان از فعالیت های اجتماعی در سال های گذشته دانست و اظهار داشت: خداوند متعال در خلقت انسان هیچگاه نگاه تفكیك جنسیتی نداشته ، از دیدگاه اسلام زن و مرد نه تنها در تضاد و تقابل یكدیگر نیستند بلكه برای تداوم حیات و رسیدن به كمالات انسانی مكمل همدیگرند.

فتح الهی با عنوان اینكه نگاه آفریدگار هستی نسبت به انسان عام است یاد آور شد: در قرآن كریم خداوند تاكید می كند كه شما را گروه ، گروه و به شكل قبیله های مختلف آفریدیم تا شناخت و معرفت لازم را پیدا كنید و با تقواترین شما نزد خداوند متقی ترین شماست.

فتح الهی، حق مالكیت زن در اسلام را بیانگر نگاه ارزشی اسلام نسبت به زنان دانست و اظهار داشت: زمانی اسلام این حق را برای زنان قایل شده كه نگاه جوامع بشری نسبت به زنان ابزاری بوده و زنان نه تنها حق مالكیت نداشتند بلكه خود مایملك مردان بودند.

وی اضافه كرد: در مفاهیم دینی هر كس درآمدی بدست آورد چه زن و چه مرد مالكیت او محترم است و دین اسلام در مقوله مالكیت اقتصادی بین زن و مرد هیچ تفاوتی قایل نشده است.

فتح الهی تاكید كرد: اسلام در مقوله زن و مرد ، امتیازهایی را برای زنان قایل است كه برای مردان وجود ندارد معاف شدن زنان از برخی عبادات و انجام واجبات در شرایط خاص زنانگی و وضعیت جسمانی از امتیازهایی است كه خداوند برای تسهیل امور زنان در نظر گرفته است.

معاون استاندار آذربایجان غربی هدف از این امتیازها را تحكیم بنیان خانواده ، تامین سلامت جسمی، روحی و روانی زنان دانست و افزود: نهادهای اجتماعی، جامعه و خانواده نیز باید با رعایت موقعیت های خاص زنان ، موجب استحكام و گرم شدن هر چه بیشتر فضای خانواده را فراهم كنند.

فتح الهی گفت: كارگروه زنان و خانواده در استانداری یك جلسه ستادی است و باید با ادارات مختلف برای پیشبرد برنامه ها و مصوبات كارگروه جلسات مجزا و تخصصی، برای تسهیل امور زنان و فراهم آوردن زمینه های مشاركت آنان در فعالیت های اجتماعی، آموزشی و مدیریتی را برگزار كند.

وی یاد آور شد: استانداری یك نهاد حاكمیتی و ستادی است لذا كارهای اجرایی باید با هماهنگی سازمان های مربوطه صورت گیرد.

وی با عنوان اینكه كارگروه زنان و خانواده نبض مشكلات مربوط به زنان جامعه را باید در دست بگیرد، اظهار داشت: خروجی كارهای پژوهشی، تحقیقات و مقالات علمی در كارگروه، باید در سازمان ها و دستگاههای عضو كارگروه اجرایی شود و از پیگیری برای رسیدن به اهداف مصوب نباید غفلت كرد، چرا كه تا رسیدن به نقطه تعادل فاصله زیادی داریم.

فتح الهی تسهیل برای ازدواج جوانان در سنین مناسب را از وظایف نهاد های اجتماعی و دینی دانست و افزود: به دلیل مشكلات اقتصادی، گرایش به تجملات ، هم اكنون ، رغبت به ازدواج در جامعه كاهش یافته و سن ازدواج نیز بالا رفته كه این پدیده به نوبه خود مسائل و مشكلات اجتماعی را به همراه آورده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مسائل و مشكلات زندگی عشایری ، به خصوص مقوله ازدواج در مناطق عشایری و روستایی گفت: در كارگروه خانواده و زنان باید درباره این قبیل موضوعات اجتماعی نیز پژوهش های لازم صورت گرفته و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رییس كارگروه زنان و خانواده استانداری برگزاری جلسات مشترك بین سازمانی در سال 91 را مورد تاكید قرار داد و افزود: سازمان های عضو كارگروه باید به صورت فعال در كمیته ها و برنامه ها حضور داشته باشند.

مدیر كل امور خانواده و بانوان استانداری نیز در این جلسه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه زن در جامعه گفت: مساله زن و خانواده برای كشور جزو مسائل درجه اول و حیاتی است كه غفلت از این موضوع، تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

خانم دهقانی ادامه داد: اگر نگاه نادرست و غلط برخی جوامع و بعضا جامعه خودمان، نسبت به جایگاه زن اصلاح نشود، زنان نیز متاثر از این نگرش نخواهند توانست اثرگذاری شایسته ای در رشد و اعتلای خانواده و جامعه داشته باشند.

وی همچنین با تاكید بر اجتناب از افراط و تفریط در برخورد با مساله حضور زنان در فعالیت های اجتماعی افزود: زنان باید با حضور پررنگ خود در مناسبات اجتماعی و ملّی، توان و شایستگی های خود را در سطوح مختلف و حساس جامعه نشان دهند.

مدیر كل امور خانواده و بانوان در ادامه این جلسه به گزارش فعالیت ها و طرح های انجام شده توسط كارگروه زنان و خانواده پرداخت و افزود: برگزاری دوره های آموزشی در جهت توانمندسازی زنان، تقویت ارزش های اسلامی در میان زنان و برگزاری كارگاه ها و كلاس های مختلف آموزشی و تربیتی در جهت كاهش آسیب های خانواده از جمله برنامه هایی است كه توسط كارگروه زنان و خانواده استانداری انجام گرفته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.