مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: پروژه آزمایشی مالچ‌‌بیولوژیک تاکنون با موفقیت همراه نبوده است.

عزیز ارشم در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، اجرای پروژه آزمایشی مالچ بیولوژیک را در استان از سه سال پیش یادآور شد و گفت: سازمان جنگل‌ها برای بیابان‌زدایی، پروژه مالچ بیولوژیک را به صورت آزمایشی در اهواز در سطح دو هکتار به اجرا گذاشت.

وی افزود: بر اساس مشاهدات این پروژه تاکنون موفقیت چندانی نداشته است با این وجود، کار بر روی این پروژه هنوز ادامه داد و محققان درصدد معرفی و بکارگیری انواع دیگر مالچ‌های بیولوژیک به جای مالچ نفتی و شیمیایی هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اثرات زیست محیطی منفی مالچ نفتی را رد کرد و افزود: تاکنون منابع علمی مستندی در مورد آثار سوء مالچ نفتی به دست نیامده است و اگر افرادی چنین مراجعی در دست دارند، آن را در اختیار ما قرار دهند.

ارشم با تاکید بر ایجاد تنوع کافی در مالچ اظهار کرد: با افزایش قیمت مالچ نفتی، باید به دنبال تولید گونه‌های کم هزینه برای استفاده در بیابان‌زدایی باشیم.

وی همچنین اعتبارات پژوهشی اداره کل منابع طبیعی استان را بسیار ناچیز دانست و افزود: اگر چه نیم درصد از اعتبارات برای پژوهش پیش بینی شده است اما به دلیل محدویت‌های قانونی این رقم بسیار ناچیز است و در سال گذشته فقط 30 میلیون تومان سهم پژوهش بوده است.

ارشم تصریح کرد: این اعتبار پاسخگوی نیازهای پژوهشی منابع طبیعی و چالش‌های آن نیست.

مالچ، ماده چسبنده گرفته شده از مواد نفتی است. اصولا در علوم جنگل مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌شود. مالچ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.