مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: به منظور كاهش قیمت های محصولات كشاورزی در بازار مصرف ، باید بازارچه عرضه مستقیم محصولات كشاورزی در مناطق استان راه اندازی شود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ،'هرمز خواجوی' در گردهمایی تعاونی‌های روستایی و تشكل‌های بخش كشاورزی استان با بیان اینكه مشكلات كشاورزان، تعاونی‌های بخش كشاورزی،‌ تولید نظام‌های صنفی كشاورزی و بخش‌های دیگر كشاورزی به دولت منتقل می‌شود، هدف از برگزاری این همایش را ابلاغ دیدگاه‌های نوین دولت در بخش كشاورزی ه مردم عنوان كرد.

وی یكی از وظایف تعاون روستایی را خرید و فروش محصولات كشاورزی است برشمرد و گفت: برای نمونه، این سازمان پیاز را 105 تومان می‌خرد اما این محصول در بازار اهواز كیلویی 700 تومان به فروش می‌رسد و این میزان اختلاف قیمت، خلاف خواسته‌های دولت است.

این مقام مسوول تصریح كرد: سیاست ما این بود كه با قیمت بیشتر بخریم و با قیمت كمتر بفروشیم اما با وجود واسطه‌های مختلف كه اخلاق را رعایت نمی‌كنند این هدف متاسفانه محقق نشده و برای همین معتقدم باید اتاق فكر تشكیل شود.

خواجوی در پاسخ به نماینده كشاورزان رامهرمز كه نسبت به افزایش زیاد قیمت نهاده‌های كشاورزی ابراز ناخرسندی كرده بود گفت: اگر بخواهیم كشاورزی اقتصادی شود و از حالت سنتی خارج شود باید طوری مدیریت كنیم كه هزینه‌های تمام شده كاهش پیدا كند

مدیر تعاون روستایی خوزستان با تاكید بر اهمیت حضور فعال تشكل‌ها و تعاونی‌های روستایی و كشاورزی برای حل مشكلات این قشر افزود: تشكل‌ها به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آینده‌نگر رغبتی نشان نمی‌دهند و فقط عادت به انجام برخی كارهای روزمره دارند از این رو تعداد آنها كم است و حتی برخی از آنها در حال انحلال و بعضی هم در حال ادغام شدن هستند.

خواجوی با اشاره به اقدام های این سازمان اظهار ‌كرد: در راستای خصوصی‌سازی، شركت كشت و صنعت شهید رجایی توسط تعاون روستایی خریداری شد، تاسیس چهار شركت حمل و نقل برای حمل محصولات خریداری شده به صورت تضمینی، 15 واحد تولید خوراك دام، برگزاری مراكز آموزش تعاونی‌های زنان و چند مورد دیگر كه همه منجر به اشتغال‌زایی زیادی شد از جمله این اقدام ها است.

وی انجام عملیات زیربنایی در بخش كشاورزی و ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی خریداری شده از كشاورزان را كه یكی از مشكلات اساسی در سطح كشور است.

عضو شورای كشاورزی خوزستان همچنین گفت: یكی دیگر از مشكلات مهم ما این است كه بازارچه نداریم و در محله‌های مختلف حضور نداریم همین باعث می‌شود تا پیاز 100 تومانی، 700 تومان به دست مصرف كننده برسد این در حالی است كه بازارچه یكی از موضوع های مهمی است كه انتظار می‌رود تشكل‌ها توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

خواجوی تشكیل اتاق فكر تولید در بخش كشاورزی زیر نظر سازمان جهاد كشاورزی را پیشنهاد داد و افزود: واحد تولید محصولات كشاورزی باید ساماندهی شود به‌طوری‌كه هر شهرستان متناسب با ظرفیت و توانایی تولید در منطقه خود با اولویت‌بندی برای ایجاد واحدهای زراعت باغداری‌ دامداری و شیلاتی اقدام كند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.