مبعث پیامبر اعظم (ص)، خلع ید انگلیسی ها از صنعت نفت ایران، شکست بزرگ ناپلئون، درگذشت دکتر شریعتی و اشغال مهران مهمترین اتفاقات رخ داده در تاریخ امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 29 خردادماه 1391 ه.ش ، 18 ژوئن سال 2012 میلادی و 27 رجب سال 1433 ه. ق است که مهمترین اتفاقات این روز در تاریخ به شرح زیر است

مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص)(سیزده سال قبل از هجرت)

پیامبر گرامی اسلام (ص) پیش از بعثت، گاهی برای تفکر و عبادت به غاری موسوم به حرا که در کوهی واقع در شمال مکه قرار داشت پناه می‌برد تا در این روز، فرشتهٔ وحی، نازل شد و به آن حضرت بشارت نبوت و رسالت داد. این واقعه، در روز 27 رجب، سیزده سال قبل از هجرت و در سال چهلم عام الفیل برابر با سال 610 میلادی رخ داد. اولین آیاتی که بر حضرت نازل شد آیات نخستین سورهٔ علق و سپس مُدَّثر بود.



آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا همراه شد. بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب در همهٔ امور است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید. چرا که پایه و اساس تحوّل فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی و بهسازی فرهنگی بستگی دارد.

در آن زمان محیط مکه و اطراف آن، چنان در لجن‌زار بت‌پرستی و خرافات و فساد غرق بود که دعوت علنی بر خلاف آن وضع، ممکن نبود، بلکه نیاز به هستهٔ مرکزی و دفاعی و اجتماع یاران وفادار و فداکار داشت. از این رو، پیامبر (ص) سه سال به طور محرمانه با افراد تماس می‌گرفت و آن‌ها را به اسلام دعوت می‌نمود.

آن حضرت پس از بعثت، نستوه و خستگی‌ناپذیر با جهل، کفر و ستم مبارزه کرد و پس از سه سال تبلیغ مخفی و ده سال دعوت علنی مردم به توحید و ترویج آشکار دین اسلام در شهر مکه، به مدینه هجرت کرد و تا پایان عمر خویش در آن دیار ماند.

خلع ید غارتگران انگلیسی از صنعت نفت ایران (1330 ش)

پس از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329، هیئتی متشکل از کارشناسان ایرانی، اداره امور اجرایی شرکت ملی نفت ایران را به عهده گرفت. با تشکیل این هیئت، بنا به پیشنهاد آیت‌اللَّه کاشانی و دکتر مصدق و تصویب مجالس شورای ملی و سنای ایران، از شرکت نفت انگلیس خلع ید شد.

بدین ترتیب 29 خرداد ماه 1330، روز خلع ید از شرکت نفت انگلیس نام گرفت و مردم مسلمان ایران پس از مبارزه و فداکاری بسیار به یک پیروزی درخشان دست یافتند و استعمار خارجی و استبداد داخلی را وادار به عقب نشینی کردند. در پی خلع ید از شرکت نفت انگلیس، کارکنان خارجی این شرکت که بیش از 4500 نفر بودند، به طور دست جمعی از ایران خارج شدند و دولت انگلیس، دست به اقدامات سیاسی وسیعی زد و ایران را تهدید نظامی کرد.

درگذشت "دکتر علی شریعتی" (1356 ش)

دکتر علی شریعتی در سال 1312 شمسی در شهرستان مزینان در استان خراسان متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه، راهی پاریس شد و در آنجا موفق به اخذ دکترا در رشته جامعه‌شناسی گردید. در سال 1343 به ایران بازگشت و بلافاصله به خاطر مبارزاتی که علیه رژیم ستم‌شاهی انجام داده بود دستگیر و روانه زندان شد. پس از آزادی از زندان ضمن اشتغال به تدریس، به سخنرانی‌های روشنگرانه همت گماشت.



شریعتی مبارزات خود را با برگزاری جلسات سخنرانی و بحث، در حسینیه ارشاد تهران ادامه داد. حسینیه ارشاد با حضور او در کنار استادان و متفکرانی نظیر استاد شهید مرتضی مطهری و باهنر، به پایگاهی برای تغذیه فکری نسل جوان تبدیل شده بود. وی در طول زندگی کوتاه خود، بیش از 200 اثر به صورت کتاب، جزوه و مجموعه نوار سخنرانی از خود به جای گذاشت.

فعالیت‌های فرهنگی دکتر شریعتی، سبب دستگیری مجدد او گردید و پس از آزادی، در تاریخ 16 اردیبهشت 1356 به لندن مسافرت کرد و در 29 خرداد همان سال در آن شهر به طرز مشکوکی درگذشت. بدنش را پس از چند روز به سوریه منتقل کرده و در زینبیه به خاک سپردند. برخی سخنان و نوشته‌های وی در عین داشتن نکات بدیع و احساس برانگیز، در خور تأمل و نقد می‌باشند.

شهادت آیت اللَّه "میرزا علی غروی تبریزی" توسط دژخیمان بعث عراق در کربلا (1377 ش)

آیت اللَّه میرزا علی غروی تبریزی در سال 1309 ش در تبریز به دنیا آمد. وی در 14 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. آیت‌اللَّه غروی پس از پنج سال اقامت در قم، رهسپار نجف گردید و از محضر استادانی چون آیت اللَّه سید ابوالقاسم خویی و میرزا باقر زنجانی بهره برد. او در عین تحصیل، به تدریس نیز می‌پرداخت و پس از چندی، حوزه مستقلی برای تدریس خارج تأسیس نمود. آیت‌اللَّه غروی بیانی روشن و قلمی گویا داشت و سخت‌ترین و سنگین‌ترین مطالب فقهی را با روشن‌ترین عبارات تبیین می‌کرد.

این عالم بزرگوار در حالی که کمتر از دو ماه از شهادت آیت‌اللَّه شیخ مرتضی بروجردی توسط دژخیمان بعث عراق می‌گذشت در 29 خرداد 1377ش در حالی که به همراه جمعی از یاران از زیارت حرم امام حسین(ع) مراجعت می‌نمود به دست مزدوران رژیم بعث در 68 سالگی به فیض شهادت نائل آمد. از این فقیه برجسته آثار متعددی بر جای مانده است که "التَّنْقیح" در دوازده جلد شامل تقریر درس آیت اللَّه خویی، شرح استدلالی مکاسب، رساله‌ای در قاعده طهارت و رساله‌ای در قاعده قضا از آن جمله است.

تولد "جارُاللَّه زمخشری خوارزمی" عالم نحوی و دانشمند بزرگ مسلمان(467 ق)

ابوالقاسم محمود بن محمد بن احمد خوارزمی در زَمَخشر به دنیا آمد. وی از بزرگ‌ترین علمای اهل سنت بوده و در فقه، حدیث، تفسیر، لغت، بیان، بلاغت و ادبیات عرب، استاد کل و مرجع افاضل بود. او را فخر خوارزم می‌خواندند و به علت توقف در کنار مسجد الحرام در مکه به جارُاللَّه (همسایه خدا) معروف گردید.

ده‌ها اثر از زَمخشری به جا مانده است از جمله: اساسُ البَلاغَه، رُؤوس المَسایل، المُستَقصی، المِنهاج و نوابغُ الکَلِم. مهم‌ترین اثر زمخشری، الکشّاف فی تفسیر القرآن نام دارد. گویند که او در ابتدا، طریقت معتزله داشت و در آخر عمر به مذهب تشیُّع گرایش پیدا کرده است. جارُ اللَّه زمخشری در سال 538 ه.ق در 71 سالگی در خوارزم درگذشت
.
درگذشت "میرزا احمد مجتهد آذربایجانی" عالم بزرگ شیعه(1265 ق)

میرزا احمد بن لطفعلی خان آذربایجانی، از علمای بزرگ اواسط قرن 13ه.ق است. وی برای تحصیل علوم اسلامی، راهی کربلای مُعلّی گردید و به مقام عالی اجتهاد دست یافت. میرزای تبریزی سپس به تبریز بازگشت و در ارشاد و راهنمایی مردم و رفع حوایج آنان اهتمام ورزید. از ایشان تالیفاتی به جای مانده که مُنهَجُ الرَّشاد فی شرحِ الارشاد از مهم‌ترین آن‌ها است. میرزای تبریزی در سال 1265 ه.ق در تبریز وفات یافت اما پیکرش، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

خلع سلاح ستارخان و باقرخان و مجاهدین تحت فرمان آن‌ها در تهران(1328 ق)

در پی شهادت آیت‌اللَّه سیدعبداللَّه بهبهانی -از رهبران روحانی مشروطه- در هشتم رجب سال 1328ق، دولت و مجلس تصمیم گرفتند اسلحه را از دست مجاهدان بگیرند. اما همین که قانون جمع‌آوری اسلحه از مردم غیرنظامی، از تصویب مجلس گذشت، ستارخان، باقرخان و برخی دیگر از رهبران مجاهدان، حاضر به تسلیم اسلحه نشدند.

قیمت اسلحه‌ها بهانه ظاهری ستارخان بود ولی مطلب اصلی، رقابت با بختیاری‌هایی بود که اسلحه را در دست داشتند و قسمت عمده‌ای از کشور ایران را تحت سلطه خود گرفته بودند. از این رو، ستارخان و یارانش تصمیم به مقاومت گرفته و در پارک اتابک تجمع کردند. سرانجام جنگی بین مجاهدان و نیروهای دولتی رخ داد که به شکست مجاهدان انجامید. با تسلیم مجاهدان، سلاح‌هایشان گرفته شد و ستارخان نیز مجروح گردید.

ایجاد نیروی هوایی و نیروی دریایی نوین ایران (1303)

دولت وقت ایران، با هدف دفاع از آسمان وطن در تاریخ 29 خرداد، ده افسر جوان از نیروی زمینی را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه‌های شوروی روانه مسکو کرد. در بازگشت این عده به وطن، نیروی هوایی ایران با آرم «بلند آسمان جایگاه من است» به وجود آمد. نخستین هواپیمای نیروی هوایی ایران پنجم اسفند 1304 در آسمان شهر تهران ظاهر شد و به اجرای نمایش پرداخت. این نیرو در شهریور 1320 بدون توجه به بخشنامه سرلشکر نخجوان که خود افسر نیروی هوایی بود، تا آخرین قطره بنزین از آسمان کشور دفاع کرد و برای خود تاریخ ساخت
.
دولت ایران در دهه 1930 هم مخفیانه گروهی از افسران نیروی زمینی وطن را به ایتالیا فرستاده بود تا فنون نیروی دریایی فراگیرند. این افسران سپس با ناوهایی که از ایتالیا خریداری شده بود از طریق دماغه امید نیک (جنوب آفریقا) به گونه ای که انگلیسی متوجه نشوند که آبراه سوئز را در کنترل داشتند خود را به آبهای خلیج فارس رساندند و پایگاه‌های نیروهای انگلیسی را در چند نقطه ازجمله «باسعیدو» درهم کوبیدند و برچیدند. همین امر باعث ایجاد کینه در دل انگلیسی‌ها شد و در شهریور 1320 با توسل به خدعه و از بین بردن بسیاری از افسران و غرق و یا تصرف کشتی‌ها عملا این ناوگان را منحل کرد.


امضای معاهده "سالت 2" بین رهبران امریکا و شوروی سابق (1979م)

رقابت امریکا و شوروی سابق بر سر تولید سلاح‌های مرگبار هسته‌ای، سرانجام آن‌ها را به این نتیجه رساند که به خاطر منافع خود، این سلاح‌ها را محدود کنند. از این رو، مذاکرات محدود ساختن سلاح‌های استراتژیک موسوم به سالْتْ در سال 1969م بین سران ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی، به امضای نخستین قرارداد محدود کردن این سلاح‌ها معروف به "سالت1" انجامید. اما دو کشور همچنان از راه‌هایی که در این معاهده پیش‌بینی نشده بود به تولید و ذخیره جنگ افزارهای هسته‌ای ادامه دادند.

به طوری که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای امریکا و شوروی که بر روی موشک‌های قاره‌پیما با برد متوسط دو کشور سوار بوده و یا آماده سوار شدن بود، در فاصله امضای قرارداد "سالت1" و آخرین دور مذاکرات آنان در سال‌های بعد، به بیش از 2 برابر افزایش یافت. به همین دلیل آن‌ها مجبور شدند در 18 ژوئن 1979م، برای کنترل بیشترِ این روند، معاهده دیگری تحت عنوان "سالت2" امضا کنند.

با تهاجم شوروی به افغانستان، کارتر رئیس جمهور وقت امریکا این قرارداد را از کنگره پس گرفت و مسابقه تسلیحاتی بین امریکا و شوروی همچنان ادامه یافت. سرانجام پس از روی کار آمدن گورباچف و ایجاد دگرگونی‌های اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی شوروی، توافق‌هایی به مراتب وسیع‌تر از آنچه در قرارداد "سالت2" پیش بینی شده بود، بین امریکا و شوروی به عمل آمد. با این حال هیچ کدام از دو طرف به ویژه امریکا، پیمان‌های محدود کردن سلاح‌های استراتژیک را رعایت نکردند.


پیروزی ژاندارک و رفع محاصره ارلئان (1429م)

مردم غیر نظامی فرانسه با هدایت و تهییج دختر جوانی به نام ژاندارک بر واحدهای نظامی انگلستان به فرماندهی ژنرال سالزبوری که مدت‌ها بود بندر ارلئان فرانسه را در محاصره قرار داده بود پیروز شدند و انگلیسی‌ها را با تلفات پنج هزار نفری مجبور به عقب نشینی کردند. با عقب نشینی انگلیسی‌ها محاصره ارلئان پایان یافت. ژاندارک در چند نبرد دیگر هدایت و سرانجام فرماندهی فرانسویان را بر عهده داشت.

پایان زندگی سیاسی "ناپلئون" به دنبال شکست در جنگ تاریخی "واترلو" (1815م):

با فرار ناپلئون بُناپارت از تبعیدگاهش در جزیره اِلْب و به دست گرفتن مجدد قدرت در فرانسه، به سرعت اتحاد جدیدی بر ضد او شکل گرفت. ناپلئون برای مقابله با ارتش‌های دولت‌های روس و انگلیس، اقدام به حمله پیشگیرانه کرد ولی در این نبرد که در دشت واترلو درگرفت، نتوانست با هفتاد و پنج هزار سرباز، در برابر یک‌صد و شصت هزار نیروی متحد دشمن مقاومت کند.

در جنگ واترلو به علت بارندگی بسیار شدید و صعب‌العبور بودن راه‌ها، حرکت توپخانه ناپلئون که وی در جنگ‌ها به آن اتکای زیادی داشت به تاخیر افتاد و قوای کمکی هم در خطوط مقدم جنگ، به موقع به امپراتور فرانسه نرسید. در نتیجه، ناپلئون شکست خورد و تسلیم نیروهای دول متحد گردید.



ناپلئون پس از شکست به پاریس بازگشت و چون از تجهیز قوا برای ادامه نبرد نا امید شد، به نفع پسرش از مقام سلطنت استعفا داد، ولی متحدین به تقاضای او برای واگذاری حکومت به فرزندش اعتنا نکردند. در نهایت، ناپلئون به وسیله کشتی جنگی انگلیس به جزیره سنت هلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد و شش سال بعد در سال 1821م در همان جا درگذشت.

کناره گیری ژنرال هوادار دکتر مصدق از ریاست شهربانی 1358ش

چهار ماه و چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرتیپ مجللی که در زمان حکومت مصدق در خدمت او و از هوادارانش بود از سمت خود به عنوان رئیس شهربانی ایران کناره گیری کرد. وی که پس از براندازی 28 مرداد، به دلیل هواداری از دکتر مصدق گرفتار دشواری‌ها متعدد شده شود، نخستین رئیس شهربانی (پلیس) انقلاب بود.

رویدادهای 18 ژوئن

1812: اعلان جنگ دولت ایالات متحده به انگلستان در پی حمله نظامی انگلستان به ایالات متحده.

1903: نخستین مسابقه اتومبیلرانی مسافت زیاد به پایان رسید. اتومبیل برنده مسابقه در سه ماه از سانفرانسیسکو خود را به نیویورک رساند . امروزه اتومبیل‌ها این مسافت را سه روزه طی می‌کنند.

1948: تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در کمیسیون ویژه سازمان ملل.

1974: گئورگی ژوکف مارشال شوروی و فاتح برلین که از او به عنوان یک نابغه نظامی یاد می‌شود در 78 سالگی در گذشت. او در دسامبر 1896 به دنیا آمده بود. ژوکف با تاکتیک تمرکز آتش توپ، ارتش هیتلر را در دروازه های مسکو متوقف کرد و تا برلین عقب راند.

28خرداد در دفاع مقدس

سقوط مهران در اواخر جنگ (1367ش)

منطقه استراتژیک مهران، یکی از جبهه‌های مهم ایران در استان ایلام بود که طی دوران جنگ، چندین بار بین دو طرف، دست به دست شد.



عراق که در اواخر جنگ با پشتیبانی بسیار غرب و به ویژه آمریکا، به پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی مجهز شده بود، تصمیم گرفت تا بار دیگر این منطقه را اشغال نماید. از این رو، در اقدامی مشترک با منافقین، در 29 خرداد 1367 به شهر مهران حمله کرد و این شهر را به اشغال خود درآورد و نیروهای منافقین با برخورداری از حمایت یگان‌های دشمن، وارد مهران شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.