رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: منطقه آزاد ارس موتور محرکه عظیمی برای توسعه شمال غرب است

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، منافی ديروزدر نشست هم اندیشی و کارگروه بررسی مزیت های منطقه آزاد ارس با تاکید بر نقش مهم شوراها در توسعه همه جانبه و تعامل مثال زدنی منطقه آزاد ارس با شوراها افزود: مناطق آزاد به جهت حاکم بودن قوانین خاص مدیریتی همراهی خوبی با شوراها ندارند ولی تعامل منطقه آزاد ارس با شوراها  کم نظیر است. 

محمد حسین منافی در باره با مزایای منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاری و ارزش افزوده بیشتر گفت: توانایی های بزرگی در این منطقه اقتصادی و صنعتی وجود دارد که در آینده نزدیک می تواند بعنوان موتور محرکه قدرتمند، توسعه شمال غرب کشور را محقق سازد.

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی پیشنهاد ایجاد اتاق فکر مشترک شوراهای استان و منطقه آزاد ارس را ارائه کرد و افزود: آماده ایم با 60 شهردار استان آذربایجان شرقی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس وارد مذاکره شویم.

وی بر وجود مزیت های عظیم کشاورزی و آماده بودن زیرساخت های لازم در منطقه آزاد ارس تاکید کرد و افزود: وجود رودخانه ارس و دشت های وسیع گردیان و گلفرج با خاک مرغوب و امکان بهره مندی از قوانین مناطق آزاد برای توسعه تکنولوژی های مختلف زمینه را برای حضور باقدرت فراهم كرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز شوراها را از پراهمیت ترین مجموعه های موثر بر توسعه اقتصادی و فکری دانست و افزود: منطقه آزاد ارس با هدف بهره مندی از توان مجموعه های قدرتمندی همچون شورا و شهرداری تعامل سازنده ای را برای توسعه زیرساخت ها و رشد اقتصاد و رونق تولید داشته است و می توان به جرات گفت جلفا الگوی خوبی برای توسعه شهرهای کشور می تواند باشد.

وی افزود: منطقه آزاد ارس برای بهره مندی از توان این مجموعه محدوده اجرایی شهرداری در جلفا را از 85 هکتار به 850 هکتار افزایش داد تا سرعت اهداف شهرسازی و زیربنایی در داخل شهر جلفا نیز افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی جلفا نیز در این نشست با اشاره به رونق دوباره اقتصاد در منطقه آزاد ارس بعد از رکود گمرک گفت: گمرک جلفا که از مهمترین مبادی ورود و خروج کالا در کشور محسوب می شد بعد از فروپاشی شوروی سابق با رکود سختی مواجه شد ولی در سال های اخیر با اقدامات اقتصاد محور منطقه آزاد ارس دوباره چرخه اقتصاد و بازرگانی و تجارت در این منطقه مهم رونق گرفته است.

آهنی منطقه آزاد ارس را نعمتی بزرگ برای منطقه عنوان کرد و افزود: زمینه برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس فراهم است و شوراها می توانند نقش عمده ای در شکوفایی بیشتر این منطقه داشته باشند.

آهنی به رشد بیش از 80 درصدی بودجه شورای اسلامی جلفا اشاره کرد و گفت: در سال 90 بودجه شورای اسلامی جلفا 20 میلیارد ریال بود که با کمک 80 میلیاردی منطقه آزاد ارس در سال 91 و افزایش بودجه شهرداری این رقم به 120 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با اشاره به مشکل شورای اسلامی جلفا در منطقه آزاد ارس گفت: در پی ابلاغیه دولت مبنی بر تفویض اختیارات تمامی نهادهای مستقر در محدوده مناطق آزاد مشکلی بر اساس اجرای ماده 27 و 100 مدیریت مناطق آزاد پیش آمده است که امیدواریم بزودی حل شود.

همچنین در ابتدای این مراسم شوراهای استان آذربایجان شرقی از کارخانجات تولیدی فعال در محدوده 20 هزار هکتاری منطقه آزاد ارس بازدید کردند./ب


برچسب ها: تعامل ، ارس ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.