رییس انجمن چشم پزشکان خوزستان گفت: استفاده بیش از حد از لنزهای زیبایی و بی توجهی به موارد بهداشتی موجب بروز مشکلاتی مانند زخم قرنیه می شود که حتی ممکن است نابینایی فرد را در پی داشته باشد.

دکتر غلامرضا خاتمی نیا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان اظهار کرد: استفاده بیش از حد از لنزهای رنگی مهمترین معضلی است که در خوزستان شاهد آن هستیم. این لنزها با هدف زیبایی و بیشتر از سوی خانم ها استفاده می شوند و در برخی موارد حتی مشاهده شده که برخی خانواده ها برای کودک خود لنزهای رنگی تهیه می کنند.

وی افزود: متاسفانه فرهنگ درست استفاده از لنز رنگی در جامعه وجود ندارد و بیشتر افراد این لنزها را از مراکز غیرمجاز و آرایشگاه ها قرض می گیرند و گاهی مشاهده می شود که یک لنز توسط چند نفر استفاده می شود. این موضوع موجب می شود که انواع میکروب ها، قارچ ها و انگل ها از طریق لنز منتقل شوند.

خاتمی نیا تصریح کرد: لنزهای رنگی نیز مانند لنزهای طبی شخصی هستند و نباید به صورت مشترک استفاده شوند. این لنزها باید در محلول هایی خاص نگهداری شوند و هر شب نیز این محلول تعویض شود. برخی افراد به نادرست تصور می کنند که به دلیل اینکه از لنز خود استفاده اندکی دارند، نیازی به تعویض محلول نیست، در حالی که محلول مخصوص نگهداری لنزها باید به صورت مستمر تعویض شود.

رییس انجمن چشم پزشکان خوزستان خاطرنشان کرد: لنز باید حتما از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه شود. همچنین خانم ها توجه داشته باشند که لنز باید پیش از آرایش درون چشم قرار گیرد و و زمانی که می خواهند آن را از درون چشم خارج کنند نیز باید ابتدا صورت خود را کاملا بشویند. البته بهترین توصیه، استفاده نکردن از این نوع لنز است، ولی متاسفانه استفاده از لنزهای زیبایی در خوزستان نسبت به دیگر استان های کشور بیشتر است و به همین دلیل باید توصیه های ایمنی را به افراد ارایه داد.

وی تاکید کرد: استفاده مشترک از لنز و آلوده بودن این نوع لنزها موجب زخم قرنیه و قرمزی چشم می شود. زخم قرنیه اگر به موقع درمان شود، در بهترین حالت جای زخم بر روی قرنیه باقی می ماند و تا پایان عمر نیز ماندگار است. اگر دیر اقدام شود نیز چشم باید تخلیه شود و فرد بینایی خود را از دست می دهد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
نادیا
۲۱:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۱
برادرم به دلیل مصرف داروی لاغری سیبوترامین یا ریداکتیل دجار زخم قرنیه شدید شد.از همه خواهش می کنم از داروهای لاغری که عوارض وحشتناکی داره استفاده نکنید.حتی خیلی از دکترها هم نمیدانند که دلیلش این هست ولی این دارو چشم را خشک می کند و زخم قرنیه ایجاد می کند.