زيست آرتميا بار ديگر در جزاير درياچه اروميه مشاهده شد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، آرتميا جانداري سخت پوست است که در آبهاي شور زندگي مي کند و  درياچه اروميه در ايران يکي از غني‌ترين منابع آرتميا در جهان شمرده مي‌شود. آرتميا در صنايع پرورش ميگو و ماهي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
مدير کل محيط زيست آذربايجان غربي ، با بيان اينكه زيست آرتميا در شرايط فعلي درياچه اروميه فقط در فصل آبگيري ديده مي شود ، افزود: با افزايش ورودي آب و همچنين آغاز فصل آبگيري درياچه اروميه در شرايط كنوني، زيست به وفور آرتميا در اين تالاب تنها در فصل بهار به چشم مي خورد.
آقاي عباس نژاد گفت: با رسيدن فصل تابستان و تبخير آب و افزايش غلظت شوري،‌ از جمعيت آرتميا كم شده و در مواقعي نيز از بين مي روند به طوري كه اين روند تا اواخر زمستان ادامه مي يابد.
وي کاهش شوري درياچه اروميه از فوق اشباع به 140 گرم در ليتر در سالجاري كه با افزايش ورودي آب امكان پذير شده است را  از دلايل اصلي کاهش غلظت شوري تالاب درياچه اروميه عنوان کرد .
مدير کل محيط زيست آذربايجان غربي افزود : ميزان آب ورودي به تالاب درياچه اروميه در حال حاضر به 2 ميليارد متر مکعب رسيده است که اين امر موجب زيست دوباره آرتميا در اين درياچه شده است.
آقاي عباس نژاد با بيان اينکه افزايش راندمان بارش از طريق بارور سازي ابرها، زودبازده ترين راهکار در نجات درياچه اروميه از خشکسالي است، تصريح کرد: بارورسازي ابرها حدود 10 ودر برخي مواقع  تا30 درصد مي تواند موجب تغيير و افزايش راندمان بارش شود همان گونه كه انجام آزمايشي اين روش در اوايل پارسال در استان،‌ موجب افزايش20 درصدي راندمان بارندگي شد.
وي همچنين از اجرايي شدن بارورسازي ابرها در تيرماه سالجاري در استان خبر داد.
آقاي عباس نژاد لايروبي انهار و رودخانه ها را از ديگر برنامه هاي اين اداره کل در راستاي افزايش تغذيه درياچه اروميه دانست و گفت :‌ تاکنون 3 ميليارد تومان اعتبار در راستاي اجراي طرح لايروبي انهار و رودخانه ها در استان اختصاص يافته است كه در تعدادي از حوزه هاي باتلاقي اين عمليات انجام شده تا آب به صورت مستقيم به مخزن درياچه وارد شود ./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.