با اجرای عملیات خط انتقال 700 میلی متری در شهر اراک، هم اکنون 90 درصد از جمعیت 603 هزار نفری از آب گوارا و تصفیه شده سد کمال صالح بهره مند شدند.

 

مدیر آمور آب و فاضلاب شهر اراک در خصوص این طرح در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: در اجرای این طرح تا سال آینده پیش بینی می شود تمام جمعیت شهر اراک از آب سالم وبهداشتی این سد بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه تا قبل از بهره برداری از سد کمال صالح ، در 74 کیلومتری جنوب غربی اراک، آب شرب شهروندان این شهر از طریق 14 حلقه چاه تامین می شد گفت: بالا بودن نیترات و برخی آلودگی ها، همچنین سختی آب در تابستان به علت کاهش سطح آب های زیرزمینی از جمله مشکلات آب شرب شهر اراک بود که با بهره مندی از سد یاد شده هم اکنون آب شرب گوارا از نظر شاخص های مد نظر به حد نرمال رسیده است.

وی افزود: هم اکنون هر ثانیه 400 متر مکعق آب تصفیه شده به خطوط لوله شهر اراک وارد می شود که تا پایان سال به 800 متر مکعب آب در ثانیه خواهد رسید.

به گفته وی پیش بینی می شود تا سال 92 تمام اب شرب مصرفی مورد نیاز شهر اراک از این سد تامین شود.

باید یادآور شده که از سال 72 مردم اراک چشم انتظارند تا خبر ساخته شدن، افتتاح و مورد بهره برداری رسیدن آب سد کمال صالح به گوششان برسد تا مشکل کم آبی و آلودگی آب اراک رفع شود.

ضمن اینکه این طرح در سال 81 به تصویب دولت رسید و با انجام مناقصه ای ، عملیات مطالعه و اجرای طرح سد کمال صالح با اعتباری بالغ بر 257 میلیارد ریال به صورت تامین 15 درصد هزینه سهم دولت و از منابع عمومی و 85 ردصد از طریق بانک ها با عنوان فاینانس داخلی پیش بینی شد.

انتقال و تامین آب مورد نیاز شهر اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه در یک افق 20 ساله تغذیه زیر زمینی اراضی مجاور و کنترل جریان های سطحی رودخانه های تیره و قلعه نو از جمله اهداف مهم اجرای این طرح است.

به طور کلی از 73 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در سد کمال صالح ، 50 میلیون متر مکعب سهم شهر اراک ، 11 میلیون متر مکعب سهر صنایع، 6 میلیون مکعب روستاها در حوزه آبی سد و تعدادی روستاهای لرستان است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.