ازدواج نكردن دو فرد سالم ناقل با يكديگر بهترين راه براي پيشگيري از بروز تالاسمي ماژور است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان انتقال خون؛ بيماري تالاسمي به صورت كم خوني متوسط تا شديد و رنگ پريدگي در كودك ظاهر مي شود كه اين بيماري ناشي از كاهش ساخته شدن هموگلوبين طبيعي و در نتيجه كوتاهي عمر گلبول هاي قرمز خون مي باشد.

بنابراين گزارش، ضعف و بيقراري، عدم قدرت شيرخوردن، بي خوابي و بي اشتهايي، عدم افزايش وزن،‌ بزرگي شكم به دليل رشد بي رويه كبد و طحال، تغيير رنگ پوست و جمجمه مكعبي شكل از علائم شايع بيماري تلاسمي است.

بر اساس اين گزارش، كودكان مبتلا به بيماري تالاسمي، ‌در هنگام تولد كاملا سالم به نظر مي رسند ولي به تدريج با افزايش سن، علائم آشكار مي شود و از سن 6 ماهگي به بعد اين بيماري بروز مي كند.

اين گزارش حاكيست: بيماري تالاسمي ماژور از دو زوج سالم ناقل، به فرزند منتقل مي شود كه قابل پيشگيري است امروزه زوج هاي ناقلي كه خطر داشتن فرزند مبتلا به بيماري تالاسمي ماژور آنها را تهديد مي كند، راه هاي متعددي در پيش رو دارند.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون، خدمات تشخيص پيش از تولد اين امكان را براي زوج هاي سالم ناقل (مينور) فراهم مي كند تا در خصوص سلامت يا ابتلا به بيماري تالاسمي (ماژور) فرزند خود در دوره جنيني مطلع شوند همچنين تشخيص پيش از تولد به دو مرحله مقدماتي و تكميلي تقسيم مي شود كه براي هر بار حاملگي، انجام آزمايش هاي مرحله تكميلي ضروري خواهد بود.

گفتني است: بيماري تالاسمي ماژور نوعي كم خوني ارثي است كه از طريق ازدواج پدر و مادر سالم ناقل (مينور) به نسل بعد منتقل مي شود اين بيماران علاوه بر عوارض جسمي با عوارض روحي نيز مواجه هستند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار