معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با توجه به اجرای طرح مرمت در مجموعه باقری گرگان، به عنوان بزرگترین پروژه طرح پردیسان شمال کشور، عملیات مرمتی در این خانه تاریخی قاجاری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛حميد عمراني رکاوندي، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه مرمت این بنا در سال جاري توسط این اداره کل انجام می شود، با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال از اعتبارات سال 90، مرمت این مجموعه تاریخی درحال انجام است.
وی با اشاره به اينکه خانه باقري نياز به استحکام بخشي ندارد، افزود: اين خانه نياز به مرمت در بخش هاي چوبي،‌ گچ گاري، تاسيسات و کف سازي و سقف دارد.
عمرانی با بیان اینکه مرمت دیوار حیاط و جرزها و پوشش بخش مهتابی در حیاط بیرونی ضلع غربی مجموعه درحال انجام است، تصریح کرد: مرمت جرزهای سه دری ساختمان جنوبی در حیاط اندرونی شمالی مجموعه و اجرای اندود گچ و خاک در ساختمان های واقع در حیاط اندرونی شمالی، مرمت ونصب درهای چوبی ساختمان جنوبی و غربی واقع در حیاط اندرونی شمالی و همچنین ادامه مرمت جرز سکوهای مجموعه از دیگر اقداماتی است که در این طرح مرمتی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: ادامه روند مرمت در این بنای تاریخی، نیازمند تخصیص اعتبار است و در صورت تأمين اعتبار پيش بيني مي‌شود عمليات مرمت اين بنا تا پايان سال جاري به پايان برسد.
عمرانی افزود: مجموعه تاریخی باقری که یکی از جاذبه های استان است مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و در سال ۸۱ در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است و طرح مرمت و احیای خانه باقری به عنوان بزرگترین طرح پردیسان شمال کشور از سال 1384 شروع شده که بیش از 9 ماه پژوهش و مطالعه اولیه آن پیرامون تحولات پیش از دوره پهلوی ها وقت صرف شد.
وی اظهار داشت: خانه باقری ها در بافت تاریخی و محله سرچشمه گرگان با مساحت سه هزار مترمربع و زیربنای یک هزار و ۵۵۵ مترمربع، ۷ حیاط، ۴۲ اتاق و چهار در دارد، موقعیت قرارگیری بنا در بافت قدیم گرگان که از شرق به راسته بازار نعلبندان و مسجد جامع و از شمال و شمال غرب به مجموعه تاریخی تقوی و امامزاده نور منتهی می شود به ارزش بنا افزوده است.
عمرانی گفت: خانه باقری با بیش از 150 سال قدمت، نمونه ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در گرگان به شمار می رود.
وی افزود: این مجموعه از ترکیب متناوب فضاهای باز و بسته و بر اساس نوعی سازماندهی مجموعه ای ساخته شده است که حیاط های تقریبا غیرهندسی و متعدد، در آن نقشی برجسته سازی می کنند.
عمرانی همچنین گفت: مصالح به کار رفته در مجموعه باقری متنوع هستند وچوب، سفال، آجر، خشت، کاهگل، سنگ، گچ و شیشه عمده این مصالح را تشکیل می دهند، اما اوج هنرنمایی معماران و آفرینندگان بخش های مختلف بنا در عناصر چوبی مشاهده می شود.
وی خاطرنشان کرد: درها، پنجره ها، نرده ها و شیرسرها اجزایی از بنا هستند که نهایت ظرافت و هنرمندی در خلق زیبا و کارآمد آنان به چشم می خورد و در واقع هر کدام به تنهایی اثری هنری و ارزشمند هستند.
عمرانی در پایان اظهار داشت: کاربری این بنای تاریخی، اقامتی و پذیرایی می باشد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.