رییس مركز تحقیقات كشاورزی استان سمنان مركز شاهرود گفت:همزمان با هفته جهاد كشاورزی تولید پایلوت حشره كش بیولوژیكی برای نخستین بار در كشور ، در شاهرود آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'احمد دزیانیان ' روز چهارشنبه افزود : این حشره كش بیولوژیكی برای مبارزه با مهمترین آفت سیب زمینی كشور تولید شده است.

وی كه مخترع این حشره كش است ،خاطر نشان كرد : آفت و كرم غده یا بید سیب زمینی هر ساله منشاء خسارات فراوانی به مزارع و انبارهای كشاورزان در كشوراست.

وی با اشاره به اینكه در برنامه پنج ساله پنجم كشور در بخش توسعه كشاورزی تولید محصولات سالم و عاری از سموم و كودهای شیمیایی اهمیت دارد، تاكید كرد: كار تحقیق و كشف این حشره كش بیولوژیكی در سال83 در شاهرود آغاز شد.

وی تصریح كرد : برای تحقق این هدف و كنترل و مبارزه با آفات باید استفاده از روشهای بیولوژیكی و تلفیقی بیشتر مورد تاكید قرار گیرد.

وی اضافه كرد: كودهای بیولوژی و' ورمی كمپوست' جایگزین مناسبی برای كودهای شیمیایی است.

وی اظهار امیدواری كرد: تولید این حشره كش بیولوژیكی در بخش خصوصی از سال آینده آغاز و در سطح انبوه در اختیار كشاورزان كشور قرار گیرد.

دزیانیان گفت: ساخت و بهینه سازی حشره كش بیولوژیك 'گرانولوویروس' كرم غده سیب زمینی (بید سیب زمینی ) به شماره 35243 دارای گواهی ثبت اختراع است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.