مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران؛

ایران کشور پیشرو در زمینه اهداي خون

ایران خوشبختانه با آمار 2.6 درصد یک کشور پیشرو در سطح منطقه در زمینه اهدا خون است.

غلامرضا توگه مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در کل دنیا طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 90 بیش از 92 میلیون اهدا داشتند که البته سازمان بهداشت جهانی اعتقاد دارد که اگر 1 تا3 درصد جمعیت هر کشور به اهدا خون بپردازند نیازهای آن کشور نسبت به خون تامین می شود.

وی افزود: در حال حاضر در 80 کشور دنیا زیر 1 درصد افراد خون را اهدا می کنند ولی خوشبختانه با آمار 2.6 درصد ایران در بین کشورهای منطقه پیش رو بوده است.

توگه تصریح کرد: در کشور ما قالب اهدا کنندگان خون مرد هستند یعنی 95 درصد و 5 یا 6 درصد اهداکنندگان زن هستند و البته این در حالی است در کشورهای پیشرفته نیمی از اهداکنندگان زن هستند بنابراین نیازمند کار فرهنگی در کشور هستیم تا خانم ها نیز در این امر سهم داشته باشند.


*** اهدا کنندگان خون قهرمان گمنام هستند

توگه در ادامه گفت: هر ساله برای سالروز 14 ژوئن که مصادف با 24 خردا است شعار در خصوص روز اهدا کنندگان خون در نظر گرفته می شود چنانچه امسال شعار اهدا کننده خون قهرمان است انتخاب شده است چون خون سالم نجات زندگی است.

مدير عامل سازمان انتقال خون افزود: بر اساس آمار جهانی از هر 3 نفر 1 نفر در طول زندگی خود به خون احتیاج دارد که البته برخی از این بیماران همچون بیماران تالاسمی و هموفیلی به طور مستمر نیازمند این خون هستند بنابراین قطعاً کسی که جان کسی را نجات می دهد یک قهرمان محسوب می شود.

توگه تصریح کرد: اهداکنندگان خون یک قهرمان گمنام هستند بنابراین توصیه می شود که در مرحله اول اهداکنندگان مستمر که بیش از یک بار خوت خود را در سال اهدا می کنند مراقب خود باشند چون آن ها یک گنجینه ثابت به شمار می آیند همچنین بانوان به دلیل مسائل فیزیولوژیک که دچار کم خونی هستند این را بدانند که یکی از سالم ترین خون ها را در جامعه دارند بنابراین سلامت روح و جسم و هم کمک به همنوعان خود این کار خیرخواهانه را انجام دهند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار