مدير عامل سازمان انتقال خون ؛

براي تشويق كردن بانوان به اهداي خون فرهنگ سازي از ضروريات است

رشد خونگيري در مردان 8/5 درصد افزايش داشته و اهداي مستمر رشد مناسبي در حدود 7/3 درصد داشته است، اما خونگيري زنان در سال جاري نسبت به سال 89 ، کاهشي معادل 7/2 درصد نشان را مي دهد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر غلامرضا توگه ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بايد براي افزايش اهداي خون بانوان کارهاي فرهنگي بيشتري انجام دهيم و اطلاع رساني به گونه اي باشد که سبب تشويق و ترغيب زنان به اهداي خون شود.

وي افزود: با تلاش هاي مستمر همکاران مان در سازمان خوشبختانه در سال جاري، دستورالعمل شناسايي، ثبت و جمع آوري اطلاعات مربوط به عوارض اهداي خون کامل و امکانات نرم افزاري لازم، تهيه و براي پايگاه هاي انتقال خون ارسال شد.

دكتر توگه تصريح كرد: زمينه اجراي اين برنامه در سال آتي در تمامي پايگاه هاي انتقال خون کشور فراهم شده است و به موازات آن نيز، با اجراي يک پودمان آموزشي غير حضوري براي پزشکان و کارشناسان شاغل در بخش اهداکنندگان کليه پايگاه هاي انتقال خون کشور، نسبت به ارتقاي سطح آگاهي آنان در زمينه نحوه برخورد با عوارض اهداي خون، ثبت اطلاعات و تدوين راهکارهاي اصلاحي در سال 91، اقدام خواهد شد.

مدير عامل سازمان انتقال خون تأكيد كرد: آمارهاي خونگيري 11 ماهه سال 90 نشان مي دهد که در زمينه خونگيري، 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 89 ، رشد داشته ايم، لذا از يک رشد مناسبي برخوردار بوده ايم و چنانچه بتوانيم اين رشد را در سال 91 حفظ کنيم قطعاً وضعيت بسيار خوبي خواهيم داشت.

وي گفت: برآورد ما اين است که در سال آينده 2 ميليون و يک صد هزار واحد خون اهدا شود.

دکتر توگه با اشاره به اين نکته که از اهداف کيفي سازمان اين است که در نظام اهداي خون، بهينه سازي صورت گيرد، در همين راستا به کارگيري سيستم و معياري براي سنجش ميزان مصرف خون در بيمارستان ها که از طريق آن گزارش ها به دست سازمان برسد را ضروري دانست.

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران، افزايش تعداد مراکز ثابت از 64 به 66 مرکز و تعداد مراکز موقت از 47 به 55 مرکز و در مجموع از 208 مرکز خونگيري در سال 89 به 218 مرکز در سال 90 را از دستاوردهاي سال 90 انتقال خون کشور برشمرد.

دکتر توگه با اشاره به مشکلات پيش روي سازمان در جذب و به کارگيري نيروي انساني جديد، گفت: تقاضاي ما از پايگاه هاي استاني اين است که پيش از تأمين نيروي انساني مورد نياز، نسبت به افتتاح مراکز جديد خونگيري خارج از نقشه شبکه خونرساني کشور، اقدام نکنند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار