مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بایستی برای افزایش اهدای خون بانوان کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهیم و اطلاع رسانی به گونه ای باشد که سبب تشویق و ترغیب زنان به اهدای خون شود.


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون، در جریان نوزدهمین اجلاس مدیران انتقال خون سراسر کشور، دکتر توگه گزارش مبسوطی از عملکرد این سازمان ارائه کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان این که آمارهای خونگیری 11 ماهه سال 90 نشان می دهد که در زمینه خونگیری، 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 89 ، رشد داشته ایم، لذا از یک رشد مناسبی برخوردار بوده ایم ، تأکید کرد چنانچه بتوانیم این رشد را در سال 91 حفظ کنیم قطعاً وضعیت بسیار خوبی خواهیم داشت. وی گفت: برآورد ما این است که در سال آینده 2 میلیون و یک صد هزار واحد خون اهدا شود.

دکتر توگه با اشاره به این نکته که از اهداف کیفی سازمان این است که در نظام اهدای خون، بهینه سازی صورت گیرد ، در همین راستا به کارگیری سیستم و معیاری برای سنجش میزان مصرف خون در بیمارستان ها که از طریق آن گزارش ها به دست سازمان برسد را ضروری دانست.

دکتر توگه در ادامه افزود: رشد خونگیری در مردان 8/5 درصد افزایش داشته و اهدای مستمر رشد مناسبی در حدود 7/3 درصد داشته است، اما خونگیری زنان در سال جاری نسبت به سال 89 ، کاهشی معادل 7/2 درصد نشان را می دهد. وی خطاب به همکاران تاکید کرد: چنین مسئله ای حاکی از آن است که بایستی برای افزایش اهدای خون بانوان کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهیم و اطلاع رسانی به گونه ای باشد که سبب تشویق و ترغیب زنان به اهدای خون شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون سپس گفت: با تلاش های مستمر همکاران مان در سازمان خوشبختانه در سال جاری، دستورالعمل شناسايی، ثبت و جمع آوری اطلاعات مربوط به عوارض اهدای خون کامل و امکانات نرم افزاری لازم، تهیه و برای پایگاه های انتقال خون ارسال شد.

وی اعلام کرد زمينه اجرای این برنامه در سال آتی در تمامی پايگاه های انتقال خون کشور فراهم شده است و به موازات آن نيز، با اجرای يک پودمان آموزشی غير حضوری برای پزشکان و کارشناسان شاغل در بخش اهداکنندگان کليه پايگاه های انتقال خون کشور، نسبت به ارتقای سطح آگاهی آنان در زمينه نحوه برخورد با عوارض اهدای خون، ثبت اطلاعات و تدوين راهکارهای اصلاحی در سال 91، اقدام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، افزایش تعداد مراکز ثابت از 64 به 66 مرکز و تعداد مراکز موقت از 47 به 55 مرکز و در مجموع از 208 مرکز خونگیری در سال 89 به 218 مرکز در سال 90 را از دستاوردهای سال 90 انتقال خون کشور برشمرد.

دکتر توگه با اشاره به مشکلات پیش روی سازمان در جذب و به کارگیری نیروی انسانی جدید، گفت: تقاضای ما از پایگاه های استانی این است که پیش از تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، نسبت به افتتاح مراکز جدید خونگیری خارج از نقشه شبکه خونرسانی کشور، اقدام نکنند./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار