سه نفر از نمايندگان مطرح مجلس در صحن علني امروز پارلمان بر استيفاي حقوق هسته اي جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات مسكو تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در جريان بررسي روند مذاكرات هسته اي ايران با 6 كشور غربي و پس از گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در موضوع پرونده هسته‌اي ايران، غرب و آمريكا بازنده هستند و در مذاكرات پيش رو علاوه بر به رسميت شناخته شدن حق فناوري هسته‌اي ايران بايد گامهایی در كنار توقف قطعنامه‌هاي غيرقانوني و تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي برداشته شود.

غرب و آمريكا در جريان هسته اي شدن ايران بازنده هستند

وی در ادامه افزود: فناوري هسته‌اي يك حق مسلم ملي و بين‌ المللي است، بر همين اساس جمهوري اسلامي در طول چند ده سال عضويت در پيمان ان‌پي‌تي اين موضوع را حق خود مي‌داند كه طبق ماده 4 اين پيمان از دانش هسته اي برخوردار باشد و به دنبال آن كشورهاي برخوردار از اين دانش نیز موظفند آنرا در اختيار كشورهاي غيربرخوردار عضو پيمان قرار دهند.

بروجردی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس اين موضوع اگر قرار باشد در عرصه بين‌المللي ايرادي به اين موضوع وارد باشد اين ايراد به كساني وارد است كه امروز براي ما مشكل ايجاد مي‌كنند كشورهاي 1+5 برخوردار از دانش هسته‌يي موظفند كه با همكاري با ما دانش هسته‌يي را در اختيارمان قرار دهند.

نماینده مردم بروجرد افزود: با نگاهي به كارنامه عملي كشورهايي همچون آمريكا، آلمان ، انگليس و فرانسه با ايران قبل از انقلاب اين موضوع به خوبي مشخص مي‌شود كه در آن زمان كه جمعيت ما نصف حالت كنوني و توليدات نفت دو برابر بود هيچ‌گاه عنوان نكردند كه ايران به دليل داشتن سوخت‌هاي فسيلي به دانش هسته‌يي نياز ندارد رويكرد دوگانه آنها نشان مي‌دهد كه نگاه‌شان به پرونده هسته‌يي ايران سياسي است.

رييس كميسيون ملي و امنيت سياسي خارجي مجلس هشتم در ادامه ضمن قدرداني از جليلي و تيم مذاكره‌كننده ايران با گروه 1+5 تاكيد كرد: در مذاكرات بايد با اقتدار وارد شد موضوعي كه همواره نمايندگان آن را با جديت در هر نوبت از مذاكرات از سوي مذاكره كننده درخواست كردند.

وی ادامه داد: واقعيت آن است كه غربي‌ها و در راس آن آمريكايي‌ها به دنبال ايجاد فراز و نشيب‌‌هاي فراوان در طول ده سال گذشته براي پرونده هسته‌يي ايران بودند اما مطمئنا در اين بازي غرب و آمريكا بازنده خواهد بود.

بروجردی در ادامه تصریح کرد: آن زمان انگليس، فرانسه، آلمان و ديگر كشورهاي غربي به ما مي‌گفتند كه حق داشتن حتي دو سانتريفيوژ را نداريم امروز ما به جايي رسيديم كه هزاران دستگاه سانتريفيوژ فعال داريم كه نشان مي‌دهد آنها در اين بازي بازنده‌اند و بهتر است ديگر اين بازي باخته را ادامه ندهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري با صراحت اعلام كردند ما به تعهدات بين‌المللي در قالب ان‌پي‌تي در خصوص نداشتن سلاح هسته‌يي پايبنديم و اين خط قرمز ما است و زیر این خط قرمز اعتقاد ما اين است كه از دانش هسته‌اي براي مصارفي همچون پزشكي ، زمين‌شناسي و موارد ديگر كه نمونه بارز آن رآكتور تهران است استفاده كنيم كه به طور نمونه با استفاده از دانش هسته‌اي در رآكتور تهران مي‌توانيم با توليد دارو چندين بيمار را نجات دهيم از اين رو عليرغم تمامي ادعاهاي حقوق بشري كشورهاي غربي مبني بر داشتن نگاه انساني آنها در پرونده هسته‌يي چنين رويكردي را ندارند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه استفاده از دانش هسته‌يي براي نسل‌ هاي آينده امري ضروري و بديهي است گفت: در آينده شرايط كشورها به گونه‌اي است كه بايد بدون سوخت‌هاي فسيلي زندگي كنند اگر ما به چنين دانشي دست پيدا نكنيم مطمئنا نسل‌هاي‌آينده‌مان دست‌شان را به سوي بيگانگان دراز خواهند كرد، در شرايطي كه امروز ما به سوخت آنها نياز نداريم كشورهاي غربي برايمان قطعنامه و تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي ايجاد مي‌كنند اگر فردا به آنها نيازمند باشيم مطمئنا ديگر استقلال نخواهيم داشت.

اين عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي همچنين تاكيد كرد: كشورهاي غربي و گروه 1+5 بايد علاوه بر به رسميت شناختن حق هسته‌يي ايران به عنوان بندي از پيمان ان‌پي‌تي بايد بدانند كه نبايد با ادبيات خارج از اين پيمان با جمهوري اسلامي صحبت كنند ملت ما ملتي نيست كه زير بار اين زورگويي‌ها برود.

بروجردي در پايان بر به رسميت شناخته شدن حق فناوري هسته‌يي ايران تاکید کرد و گفت:‌در اين مذاكرات بايد علاوه بر توقف قطعنامه‌هاي غيرقانوني، تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي نيز برداشته شود.

چين و سوريه استقلال راي داشته باشند

همچنين در ادامه جواد جهانگيرزاده نماینده ارومیه و عضو هيئت رييسه خانه ملت گفت: اگر نتايج مذاكرات مسكو به استيفاي حقوق ملت ايران منجر شود قطعا مجلس از تيم مذاكره‌كننده حمايت خواهد كرد چراکه موضوع هسته‌يي ايران در مسايل سياست خارجي كشور موضوعي راهبردي است و اين امر نتيجه يك فرآيند طولاني و نتيجه تلاش‌هاي زيادي بوده است كه همه ملت در آن سهيم هستند.

وي خطاب به جليلي افزود: تلاش چندين دهه اكنون در دستان شماست، در برهه تاريخي بسيار مهم و تاثيرگذاري قرار داريم و تاريخ آينده ايران قضاوت روشني نسبت به عملكرد شما خواهد داشت و اميدوارم از مجموع مذاكرات سربلند بيرون بياييد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس به موضوع به نتيجه رسيدن مذاكرات اميدوارند اما تجربه تاريخي نشان مي‌دهد كه رفتار غرب توام با رياكاري و فريب‌كاري است و معادله آنها ثمربخش نيست، در منطقه رژيم صهيونيستي به همراه يك كشور ديگر بمب هسته‌اي دارند كه عضو ان‌تي‌پي نيز نيستند توجه به اين موضوع در مذاكرات حياتي است.

وي تصريح كرد: ايران يك استثناء نيست بلكه در قاعده بين‌الملل قرار دارد و بايد با اين رويكرد با آن مواجه شد و مجلس شوراي اسلامي موضوع هسته اي را رصد مي‌كند چرا كه اين بحث موضوعي ملي است و اصلا مجلس روي اين موضوع حساسيت بيش از حدي دارد.

جهانگيرزاده خطاب به كشورهاي چين و روسيه گفت: اين دو كشور همچون موضوع سوريه، در بحث هسته اي ايران نيز استقلال راي خود را حفظ كنند.

فعاليت هسته اي به بخشي از غيرت ملي ايرانيان تبديل شده است

در ادامه مهدي سنايي نماينده مردم نهاوند و عضو كميسيون امنيت ملي با قدرداني از شوراي عالي امنيت ملي براي اتخاذ مواضع‌ قاطع در مذاكرات با تاكيد بر حق هسته‌يي ايران گفت: امروز فعاليت‌هاي هسته‌يي براي كشورمان موضوعي ملي است موضوعي كه به تمام ملت تعلق دارد و بايد به دقت آن را پيگيري كرد چون اين موضوع به بخشي از غيرت ملي مردم تبديل شده است.

وی در ادامه با تاكيد بر اينكه روش فشار در مذاكرات روشي پاسخگو نيست، گفت: انتظار مي‌رود در دور سوم مذاكرات، مسكو نقش قابل توجهي ايفا كرده و مذاكرات پيش رو تحت تاثير گفتمان كشورهاي شرقي يعني چين و روسيه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به مقاله منتشر شده در يكي از روزنامه‌هاي كانادايي گفت: در اين مقاله ضمن تاكيد بر حق ايران در داشتن دانش هسته‌اي به اين موضوع اشاره شده است كه اگر به دور از فضاي رسانه‌اي و ايران هراسي غرب به موضوع هسته‌يي ايران پرداخته شود به اين امر مي‌توان دست پيدا كرد كه پرونده هسته‌اي ايران موضوعي تحقيقاتي و علمي است و نبايد دستيابي به آن را از هيچ ملتي دريغ كرد.

نماينده مردم نهاوند در مجلس در ادامه تاكيد كرد كه مردم و مجلس از فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز كشور حمايت قاطع دارند و از تيم مذاكره كننده پشتيباني مي‌كنند.

سنايي خاطرنشان کرد: داشتن اعتماد يك‌طرفه بزرگترين اشتباه در روند مذاكرات است كه نتيجه‌اي جز كندي مذاكرات به دنبال نخواهد داشت، طرف‌هاي مذاكره كننده با ايران انتظار دارند كه ايران غيرنظامي نبودن فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش را اثبات كند و براي آنها اعتماد ايجاد كند در حالي كه اين اعتماد يك‌طرفه تعريف شده و آنها در اين عرصه هيچ قدمي بر نمي‌دارند.

وي افزود: در حالي كه طرف‌هاي مذاكره كننده با ايران از ما مي‌خواهند كه اثبات كنيم فعاليت‌هاي هسته‌يي ما غيرنظامي است، هيچ كدام از قطعنامه‌ها و اصلاحيه‌هاي آژانس گواهي بر نظامي بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران ندارد.

اين عضوكميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به دور سوم مذاكرات ايران با گروه 1+5 در مسكو گفت: با توجه به شرايط نوين بين‌ المللي در رويكردهاي روسيه و سوءظني كه آمريكا به اهداف اين كشور دارد انتظار مي‌رود كه مسكو نقش قابل توجهي در مذاكرات پيش رو ايفا كند و اين مذاكرات تحت تاثير كشورهايي همچون روسيه و چين قرار گيرد.

سنايي در ادامه با بيان اينكه ديپلماسي كشور و سياست خارجي بايد حمايت كننده از مذاكرات باشد گفت: در اين راستا دستگاه سياست خارجي بايد تلاش كند تا با ساير كشورها در سطح بين‌ المللي و منطقه روابط خوبي داشته باشد تا آنها نيز در پيشرفت در پرونده هسته‌اي ايران از سوي مذاكره كننده به كشور كمك كنند.

وي در پايان تصریح کرد: امیدوارم شوراي امنيت ملي با بهره‌گيري از ظرفيت كارشناسان بتواند در مسير پيش‌رو با تمام قدرت پيش رفته و با كمترين هزينه از حقوق ملت ايران دفاع كند.

/س2



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار