نقش فرهنگ کشور از موضوعات قابل تامل در بحث استقلال دانشگاهها است که نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران (حاضر در محل) مصطفی ملکوتیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی استقلال دانشگاه ها که امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد افزود: بحث توسعه و پیشرفت علمی و تبدیل علم به فناوری به تلاش و ساختار به معنای نقش سازماندی علمی از طریق دولت ها انجام می پذیرد.

وی به عنوان منتقد مقوله استقلال دانشگاه ها اظهار داشت: به عنوان مثال کشور شانگ های ژاپن که در خصوص اختصاص رتبه های برتر علم و فناوری زبانزد است، در دانشگاه ها از مقوله استقلال برخوردار نیست اما با تلاشگری از نظر علم و فناوری و ساختار برنامه ریزی با نظارت دولت و پیشرفت مورد توجه سایر مجامع قرار گرفته است.

** استقلال حیطه علوم انسانی مجزا از سایر علوم است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استقلال دانشگاه ها  در حوزه ها فنی مهندسی و تجربی را منفک از علوم انسانی عنوان کرد.

وی در ادامه وابستگی فکری به علوم انسانی که دانشجویان از آسیب های استقلال دانشگاه ها عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: ملت ها مشابه نیستند و در برخی مواقع کشورهای با تجربه چندین ساله و محتوی فکری اجتماعی خاص نمی توانند با سایر کشورها قیاس شوند.

ملکوتیان در ادامه استقلال دانشگاه ها به خصوص در حوزه های علمیه را موفق ارزیابی کرد و افزود: عدم انحراف در بین حوزه های علمی به دلیل گرایش به موضوع مشترک دین است در صورتی که در استقلال دانشگاه ها گرایشات خاص افراد و که بعضاً تحصیل کردها غرب هستند می توانند بحث نقادی و نظریه پردازی را به چالش بکشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: امنیت شغلی استادان از دیگر آسیب های استقلال دانشگاه ها است باید امنیت شغلی بر مبنای توانمندی علمی اساتید و نوآوری در تولید علم و رفتارهای متعهدانه لحاظ شود.

همچنین  از رشد توسعه علمی کشور سخن گفت و افزود: خوشبختانه ایران حائز رتبه صد و دوازده در بین دانشکده های فنی، مهندسی در جهان است.

ملکوتیان هدفگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین راهبردها و ساختار دولت و تغییرات ساختاری در دانشگاه ها با نظارت دولت را از راهکارای استقلال در دانشگاه ها عنوان کرد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.