به گزارش
خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران (حاضر در محل) مصطفی ملکوتیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی استقلال دانشگاه ها که امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد افزود: بحث توسعه و پیشرفت علمی و تبدیل علم به فناوری به تلاش و ساختار به معنای نقش سازماندی علمی از طریق دولت ها انجام می پذیرد.
وی به عنوان منتقد مقوله استقلال دانشگاه ها اظهار داشت: به عنوان مثال کشور شانگ های ژاپن که در خصوص اختصاص رتبه های برتر علم و فناوری زبانزد است، در دانشگاه ها از مقوله استقلال برخوردار نیست اما با تلاشگری از نظر علم و فناوری و ساختار برنامه ریزی با نظارت دولت و پیشرفت مورد توجه سایر مجامع قرار گرفته است.
** استقلال حیطه علوم انسانی مجزا از سایر علوم استعضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استقلال دانشگاه ها در حوزه ها فنی مهندسی و تجربی را منفک از علوم انسانی عنوان کرد.
وی در ادامه وابستگی فکری به علوم انسانی که دانشجویان از آسیب های استقلال دانشگاه ها عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: ملت ها مشابه نیستند و در برخی مواقع کشورهای با تجربه چندین ساله و محتوی فکری اجتماعی خاص نمی توانند با سایر کشورها قیاس شوند.
ملکوتیان در ادامه استقلال دانشگاه ها به خصوص در حوزه های علمیه را موفق ارزیابی کرد و افزود: عدم انحراف در بین حوزه های علمی به دلیل گرایش به موضوع مشترک دین است در صورتی که در استقلال دانشگاه ها گرایشات خاص افراد و که بعضاً تحصیل کردها غرب هستند می توانند بحث نقادی و نظریه پردازی را به چالش بکشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: امنیت شغلی استادان از دیگر آسیب های استقلال دانشگاه ها است باید امنیت شغلی بر مبنای توانمندی علمی اساتید و نوآوری در تولید علم و رفتارهای متعهدانه لحاظ شود.
همچنین از رشد توسعه علمی کشور سخن گفت و افزود: خوشبختانه ایران حائز رتبه صد و دوازده در بین دانشکده های فنی، مهندسی در جهان است.
ملکوتیان هدفگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین راهبردها و ساختار دولت و تغییرات ساختاری در دانشگاه ها با نظارت دولت را از راهکارای استقلال در دانشگاه ها عنوان کرد./عط