معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

دانشگاه ها به شکل کامل از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده نمی کنند

مشکل اصلی در تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی این است که دانشگاه های به شكل کامل از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده نمی کنند.

محمدمهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار صنفي،‌ آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: مشکلات ترخیص وسایل آزمایشگاهی تا پایان سال 90 حل شد اما مشکلی که هم اکنون در بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور وجود دارد این است که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به شکل کامل از تجهیزات استفاده نمی کنند یا در اختیار یکدیگر قرار نمی دهند.

وی افزود: با طراحی شبکه علمی ایران تا حد زیادی در این مشکل حل شده است و البته رئیس جمهور نیز امسال مبلغی را برای حمایت و کمک در این مورد در اختیار وزارت علوم قرار داد.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: برای تجهیز بیشتر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید سطح پژوهش در دانشگاه ها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شاخص هایی ازجمله خرید چه نوع تجهیزاتی و تأمین این تجهیزات به چه مراکزی و چگونگی تأمین این تجهیزات از جمله شاخص های مشخص شده برای حل مشکل تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها است.

*تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به اولویت ها به دانشگاه ها ارائه می شود

مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: نظر مسئولان وزارت علوم در بحث تجهیزات آزمایشگاهی این است که حتی اگر توان خرید این تجهیزات از خارج وجود دارد نباید از خارج تهیه شود بلکه باید در داخل طراحی و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر چگونگی تهیه و بودجه خرید این تجهیزات آزمایشگاهی افزود: هر دانشگاه با توجه به برنامه های درسی در رشته های مختلف که دارد قراردادهای پژوهشی را می بندد که میزان تجهیزات و یا بودجه آن را از وزارت علوم درخواست می کند.

مهدی نژاد تصریح کرد: وزارت علوم در ابتدا براساس اولویت هاي این تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها را تهیه می کند چنانچه هم اکنون 40 طرح کلان ملی جزء اولویت های اصلی ما محسوب می شود و هرگونه طرحی یا تجهیزاتی در این خصوص باید تهیه شود./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار