پنتاگون به زودي هواپيماهاي بدون سرنشين کوچک اما دقيق و مرگباري را در حملات هوايي به کار مي گيرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه لس آنجلس تايمز در شماره امروز خود در اينترنت نوشت:‌ پنتاگون به زودي نسل جديدي از هواپيماهاي بدون سرنشين را به کار خواهد گرفت که به اندازه هواپيماي ماکت  اما مجهز به کلاهکهاي انفجاري کوچک است و با دقت بالا قابل پرتاب است.
حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به علت کشته و مجروح شدن دهها غير نظامي در سراسر پاکستان و افغانستان مورد انتقاد قرار داشته است و دولت آمريکا با هدف قرار دادن گروههاي تروريستي گريزپا  و خطاهايي که در هدفگيري صورت مي گيرد، مورد سرزنش قرار مي گيرد.
هواپيماهاي بدون سرنشين پريديتور و ريپر که در اين  مناطق به کار گرفته مي شود، حامل موشکهاي هلفاير صد پوندي هدايت شونده با ليزر يا بمب هاي هوشمند500 پوندي هدايت شونده با جي پي اس اند که مي توانند ساختمانها را با خاک يکسان کنند.
اما هواپيماهاي بدون سرنشين جديد کمتر از شش پوند وزن دارند و از چنان دقت بالايي برخوردارند که مي توانند يک تک تيرانداز را در بالاي پشت بام هدف قرار دهند بدون آنکه ساختمان کاملا تخريب شود. اين هواپيما همچنين به سربازان در ميدان جنگ امکان مي دهد بدون نياز به حمله هواپيماهاي بدون سرنشين بزرگ که ممکن است صدها مايل دورتر باشند، اهداف را بسيار سريعتر شناسايي و تخريب کنند.
هواپيماي جديد که دو فوت طول دارد، هواپيماي ضامن دار ناميده مي شود چون بالهاي آن براي حمل و نقل به داخل بدنه هواپيما جمع مي شود و پس از پرتاب باز مي شود. اين هواپيما به نحوي طراحي شده است که در کوله پشتي سربازان جاي مي گيرد و از يک لوله شبه خمپاره شليک مي شود. اين هواپيما به محض پرواز ارسال تصاوير ويدئويي
زنده و مختصات مربوط به جي پي اس به يک دستگاه کنترل دستي را که در دست پرتاب کننده آن است، آغاز مي کند.
وقتي که سربازان يک هدف را شناسايي و بر روي آن قفل کنند، به هواپيما فرمان مي دهند که به سوي آن شيرجه برود و به محض برخورد منفجر مي شود. اين هواپيماي ضامن دار به علت شيوه عملش هواپيماي انتحاري لقب گرفته است.
دولت اوباما به ويژه سيا از ديرباز به علت استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين جنگي و کشتار غيرنظاميان در حملات هدف گيري شده در پاکستان، افغانستان، عراق، يمن و سومالي آماج حملات شديد قرار داشته است.  يکي از کارشناسان پروژه ضد تروريسم و حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبيا مي گويد،  به نظر مي رسد هواپيماي بدون سرنشين ضامن دار پيشرفتي در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به لحاظ به حداقل رساندن تلفات غيرنظاميان باشد اما  نگراني هاي جديدي را نيز مطرح مي سازد.
به گفته وي، در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين گروهي از کارشناسان و تحليلگران و پرسنل نظامي با ارزيابي دادها تعيين مي کنند که آيا توسل به نيروي مرگبار ضروري است يا نه. اما  هواپيماي ضامن دار مي تواند اين زنجيره کشتار را کوتاه کند چون تمام مسئوليت بر دوش يک سرباز سطح پايين در ميدان جنگ است. اين وضع هولناک است و ممکن است به اشتباهات بيشتري بيانجامد.
طرفداران کنترل تسليحات نيز نگراني هايي دارند.  با تکثير چنين  تسليحات روباتيک کوچکي، آنها درباره عواقب دستيابي تروريستها يا ديگر نيروهاي متخاصم به اين هواپيماها نگرانند.
به گفته مقامات ارتش آمريکا، حدود12 هواپيماي ضامن دار سال گذشته توسط واحدهاي عمليات ويژه در افغانستان آزمايش و کارآيي آن ثابت شد.
بيش از50 هواپيماي ضامن دار تابستان امسال به منطقه جنگي در افغانستان ارسال خواهد شد.
نيروي زميني آمريکا در نظر دارد طبق يک برنامه موسوم به سيستم مهمات هوايي کوچک مرگبار ظرف چند سال به انبوهي از هواپيماهاي بدون سرنشين جديد مجهز شود. نيروي هوايي و يکان تفنگداران دريايي نيز به استفاده از اين فناوري ابراز علاقه کرده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار