بروز درگیری در مراسم یادبود ژنرال آگوستو پینوشه دیكتاتور نظامی متوفای شیلی كه تحت حمایت آمریكا با كودتا علیه سالوادور آلنده رییس جمهوری قانونی این كشور به قدرت رسید، شهر سانتیاگو را در آشوب فرو برد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، مقامات دولتی شیلی اعلام كردند در درگیری های گسترده بین حامیان پینوشه و ماموران كه تا ساعات پایانی یكشنبه شب ادامه داشت، 20 پلیس مجروح و 64 آشوبگر نیز بازداشت شدند.

مقامات دولت شیلی افزودند: افراد نقاب زده با ایجاد هرج و مرج، آشوبگری و اقدامات خشونت آمیز در یك درگیری، افزون بر 20 پلیس را مجروح كردند كه حال یكی‌ از آنان وخیم است و دو غیر نظامی نیز زخمی شدند.

پابلو زالاكت شهردار سانتیاگو پایتخت شیلی نیز اجازه برگزاری این مراسم را كه سبب بروز درگیری در 10 نقطه این شهر شد، اشتباه خواند.

ژنرال آگوستو خوزه رامون پینوشه اوگارته رهبری دولت نظامی شیلی را از ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ در اختیار داشت كه در پی یك كودتای خشونت بار كه منجر به سرنگونی سالوادور آلنده به قدرت رسید و از حمایت های كامل سیاسی و نظامی آمریكا برخوردار شد.

آلنده یك پزشك چپگرا بود كه به عنوان اولین رییس جمهوری سوسیالیست شیلی بوسیله مردم برگزیده شد.

ترور و حذف رهبران چپگرا با تقریبا ۳۰۰۰ كشته، زندانی وشكنجه شدن بیش از ۲۷ هزار نفر و تبعید و فراری شدن تعداد زیادی از مخالفان، بخشی از كارنامه حكومت پینوشه است كه چند سال پس از پایان حكومت و با وجود حكم تعقیب قضایی بین المللی در دسامبر 2006 فورت كرد.
برچسب ها: پینوشه ، شیلی ، آشوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار