رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حمایت لازم و باید از بخش صنعت انجام نمی شود و صنعت در شرایط مطلوب به سر نمی برد و بیشتر توجه ها به حوزه واردات معطوف شده است در حالی که باید برای تغییر این وضعیت به گونه ای دیگر عمل شود.

محسن شرکا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال " تولید ملی, حمایت از کار و سرمایه ایرانی" افزود: نام گذاری سال های اخیر با رویکرد اقتصادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب نشان دهنده ضرورت توجه به این بخش است.

این مقام مسئول اظهارکرد: با وجود گذشت چند ماه از سال جدید هنوز هیچ تغییر مثبتی در رفتار بانک ها گشایش اعتبارات، منابع، تسهیلات ایجاد نشده است.

وی با بیان این که تا چند سال پیش کمبود سرمایه در گردش مشکل واحدهای تولیدی نبود، تصریح کرد: امروز فصل مشترک تمام صنایع سرمایه در گردش است و بدون استثناء کمتر صنعتی را می توان یافت که با کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش مواجه نباشد.

شرکا با اشاره به این که صنعت در شرایط مطلوب به سر نمی برد و باید برای تغییر این وضعیت به گونه ای دیگر عمل شود اضافه کرد: حمایت لازم و باید از بخش صنعت انجام نمی شود و بیشتر توجه ها به حوزه واردات معطوف شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان درخصوص روند اخراج کارگران در استان به دنبال مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تولیدی بیان کرد: به طور حتم باید گفت روند تراز اشتغال در خراسان رضوی منفی است، هر چند ممکن است اعلام شود فرضاً ۲۰۰ هزار شغل در هر استان ایجاد شده است، اما در مقابل آماری درخصوص تعداد افراد بیکار و اخراج شده از واحدهای تولیدی منتشر نمی شود.

وی با انتقاد از اینکه در سال گذشته بخشی از اعتبارات حوزه صنعت و تولید به سمت مسکن سوق یافت گفت: سهم ۳۰ درصدی صنعت از درآمدهای حاصله از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نیز تخصیص نیافت و تاسف بارتر این که امسال این میزان بودجه به ۱۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نگرانی واحدهای تولیدی را دو چندان کرده است.

شرکا نیز از نحوه برخورد و اعطای تسهیلات و منابع مالی به بنگاه های تولیدی توسط بانکها انتقاد کرد و گفت: بانکها با بخش تولید نامهربان شده اند و آماری که درخصوص اعطای تسهیلات به این واحدها اعلام می کنند، آمار درستی نیست

وی با اشاره به اینکه رفتار بد بانکهای دولتی باعث و بانی این مشکل است گفت: متأسفانه هر روز مشکلات بخش تولید وسیع تر و بیشتر می شود.

این مقام مسئول با اشاره به نیاز مبرم صنایع به نقدینگی یادآور شد: از سال ۸۶ تاکنون اخذ وام و تسهیلات سرمایه در گردش از بانک ها قفل شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.