ضعف حکومت مرکزی علت به تعویق افتادن برگزاری انتخابات شورای قانون اساسی لیبی است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بی بی سی ، 17 ماه از فروپاشی رژیم معمر قذافی می گذرد و طی این مدت لیبی شاهد از هم پاشیدگی سازمان های دولتی بوده است.
وجود سلاح در دستان شهروندان لیبیایی و عمق شکاف در میان گروه ها و طوایف لیبیایی در بر افروخته شدن آتش اختلاف ها سهم داشته است.
طی این مدت درگیری میان لیبیایی ها زیاد رخ داده است این درگیری ها گاه میان قبایل و گاه میان نیروهای شبه نظامی که پس از سقوط رژیم قذافی تشکیل شده اند و گاه میان هواداران سران جدید لیبی و هواداران قذافی رخ داده است.
این درگیری ها مساله برقراری ثبات و امنیت در لیبی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
این حوادث در برهه اخیر تکرار شده است و آخرین این حوادث کشته شدن ده ها تن بر اثر درگیری میان قبایل تبو و زویّت بوده است و بعد از آن میان قبیله تبو و نیروهای لیبیایی در منطقه کفره بر سر مرز با سودان و چاد بوده است.
به همه این احوال مساله ای که نشان دهنده عدم تسلط شورای انتقالی لیبی بر این کشور بود حمله چند روز پیش گروه های شبه نظامی به فرودگاه طرابلس بود و ای بسا این اوضاع امنیتی نابسامان باعث شده تا شورای انتقالی لیبی انتخابات شورای قانون اساسی را به تاخیر بیاندازد.
این انتخابات قرار بود روز نهم ماه جاری میلادی برگزار شود اما شورای انتقالی تاخیر در برگزاری انتخابات را ناشی از موانع لجستیک در مسیر اجرای این انتخابات می داند اما کارشناسان امنیتی ارتباط میان امنیت و سیاست را بعید نمی دانند.
تکرار حوادث امنیتی در لیبی تنها نشان دهنده وقوع یک سری حوادث کم اهمیت نیست بلکه نشان دهنده افزایش قدرت نیروهایی است که از ضعف حکومت مرکزی سود می برند حکومتی که تاکنون نتوانسته تسلط خود را بر تمام خاک لیبی بگستراند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار