مدیرآب و خاك و آموزش فنی مهندسی سازمان جهادكشاورزی خوزستان از تجهیز 25هزار و 32هكتار از اراضی كشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین خبر داد.

   به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، 'حسن دهقانیان '، صرفه جویی در آب بهبود كیفیت محصول، افزایش سطح زیركشت، جلوگیری از هدررفت زمین، اجرا در زمین های ناهموار، نیاز نداشتن به تسطیح اراضی و كانال كشی را از مزایا و هزینه های بالای اولیه را از معایب این سامانه عنوان كرد.

وی اظهار كرد: با اجرای این روش سالانه دو هزار و 500متر مكعب آب در كشت گندم صرفه جویی می شود مضاف بر اینكه در هر هكتار یك هزارو 600كیلوگرم افزایش محصول در هر هكتار ناشی از صرفه جویی و كیفیت آب خواهیم داشت.

این مقام مسوول در سازمان جهادكشاورزی خوزستان، اعتبارات سال گذشته آبیاری نوین را 170میلیارد و 800میلیون ریال عنوان كرد و گفت: از این مبلغ 85درصد سهم دولت و 15درصد سهم كشاورز بوده است.

آبیاری نوین و تحت فشار به تدریج از سال 1371 در خوزستان شروع شد و هم اكنون كشاورزان شهرهای بهبهان، ایذه و باغملك بیشترین بهره را از این سامانه می برند.

بیشتر شیوه های آبیاری نوین در استان شامل كلاسیك متحرك ، نیمه متحرك، ثابت با 'پاشنده های ویل موو '، 'سنتربیوت'،' لینیر'، 'میكروجت'، 'بابلر'، ' قطره ای و تی تیپ' می باشد.

استان خوزستان 2/1 میلیون هكتار اراضی كشاورزی دارد كه سالانه از این حجم زیر كشت كه 300هزار هكتار آن تابستانه می باشد 2/13 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی و باغی تولید می شود.

بیشتر اراضی كشاورزی خوزستان به شیوه سنتی و به شكل 'غرقابی' آبیاری می شود./س
برچسب ها: تجهیز ، اراضی ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.