حميدرضا شكارسري:

مفاهيم ديني بايد به صورت غيرمستقيم در اشعار گنجانده شود

مفاهيم عميق و والاي ديني بايد براي تاثيرگذاري بيشتر و درك بهتر مخاطب به صورت غيرمستقيم در اشعار شاعران آئيني گنجانده شود.

حميدرضا شكارسري، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: شعر آئيني امروز شعري است كه در ظاهر داراي هيچ مفهوم ديني نيست اما مخاطب مي‌تواند مفاهيم عميق و والاي معنوي و ديني را دريابد.
وي ادامه داد: هنر ديني در روزگار ما مي‌تواند از تقارن و توازن كه عنصر مقدس شعر است فاصله گرفته و معني را به مخاطب خود واگذار كند.
شكارسري در مورد شعرهاي هياتي گفت: 90 درصد شعرهاي ديني ما بيشتر شعرهاي هياتي بوده كه براي مخاطب عام سروده شده اند و در تكيه ها و هيئت هاي مذهبي استفاده مي‌شوند.
اين شاعر تصريح كرد: مفاهيم ديني بايد در مفاهيم هنري انعكاس پيدا كند و در روزگار امروز بهتر است كه مفاهيم ديني به طور غيرمستقيم توسط مخاطب درك شود.
اين شاعر با اشاره به تلاش هاي عده اي از افراد براي تقابل ميان هنرمندان مدرن و سنتي پس از انقلاب اسلامي در مورد پيوند چنين شعري با سنت و مدرنيته گفت: پس از انقلاب تلاش هاي خوبي صورت گرفت تا تعاملي ميان هنر سنتي و هنر دوران مدرن ايجاد شود كه اين تعامل هنوز به طور كامل برقرار نشده و نياز به تلاش بيشتري دارد.
وي رسيدن به اين تعامل را در گرو دو شرط دانست و در اين رابطه گفت: نخستين شرط اين است كه شاعر ديني خود را از محافل روشنفكري بيرون كشيده و با مخاطبان عام ارتباط برقرار كرده و همچنين مخاطب شعر هم بايد تلقي هاي سنتي از شعر را كنار بگذارد در اين صورت شعر نو ديني ما مي‌تواند ظهور و تاثير خود را به خوبي به جا بگذارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار