معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: دومین مجموعه تجهیزات حفاری فروتعادلی شرکت ملی حفاری ایران به زودی در مناطق نفت خیز جنوب عملیاتی می شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، حمید رضا گلپایگانی اظهار کرد: بیش از 80 درصد ماشین آلات و تجهیزات این مجموعه که آبان ماه سال گذشته به ناوگان حفاری این شرکت پیوستند با استفاده از توان سازندگان و تامین کنندگان داخلی تهیه شده اند.
وی با بیان اینکه حفاری فروتعادلی از نظر تجهیزات مورد استفاده و نحوه عملیات با حفاری فراتعادلی متفاوت است، گفت: یکی از راه های به دست آوردن راندمان بالا در حفاری و تکمیل، تعمیر و تعمیق چاه های جدید و قدیمی بدون صدمه زدن به مخازن خاص، حفاری به روش فرو تعادلی یا زیر فشار تعادل (UNDER BALANCED DRILLING ) است.

بهمنی افزود: کاهش ضایعات حفاری از جمله آسیب رسیدن به مخزن، گیرهای رشته و ادوات حفاری درون چاه، نیاز به انگیزش اولیه و اسید کاری چاه و کم کردن میزان آلودگیهای زیست محیطی از یک سو و شتاب بخشی به عملیات حفاری، طولانی شدن عمر مته، بهبود ارزیابی مخزن، افزایش تولید نفت و گاز و بهینه کردن تولید از ذخایر هیدروکربوری از امتیازهای این شیوه حفاری است.

گلپایگانی اظهار کرد: در این شیوه با کاستن فشار هیدرواستاتیک و تزریق گاز نیتروژن درون چاه، فشار انتهای چاه کمتر از فشار مخزن نگه داشته می شود و در چنین حالتی هنگامی که یک لایه بهره ده حفاری می شود، سیالات مخزن ( نفت و گاز) به درون چاه جریان می یابد و افزایش فشار سرچاهی را به دنبال دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خدمات فنی حفاری به استفاده از نخستین مجموعه حفاری زیر فشار تعادل در این شرکت در سال 1384 اشاره کرد و گفت: با گذشت حدود هفت سال این فناوری پیشرفته به دست متخصصان داخلی و کارکنان این شرکت در 71 حلقه چاه در جنوب غرب کشور با موفقیت کامل به کارگیری شده و تاکنون افزون بر 17 هزار متر حفاری به این روش به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از مزیتهای این روش عدم توقف تولید چاه در زمان تعمیر و حفاری است، افزود: براساس مستندات در جریان حفاری و تعمیر چاه های 62 و 66 پارسی به ترتیب 90 و 44 هزار بشکه نفت تولید و به واحدهای فرآورشی شرکتهای بهره برداری نفت و گاز در مناطق نفتخیز جنوب انتقال یافت.

گلپایگانی اضافه کرد: نخستین مجموعه حفاری زیر فشار تعادل هم اکنون در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال کار است و دومین مجموعه نیز به زودی در میدان های تحت مدیریت این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکتهای بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که با برخورداری از حدود 16 هزار نیروی تخصصی و افزون بر 70 دستگاه حفاری بیش از 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی و تخصصی صنعت حفاری را در مناطق خشکی و دریایی 11 استان نفت خیز کشور به عهده دارد./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.