آثار بزرگان موسيقي ايران و جهان همچون حشمت سنجري، شاهين فرهت، هرمز فرهت و چايكوفسكي در قالب اركستر مجلسي ارمنستان به رهبري لوريس چكناواريان اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست لوريس چكناواريان، رهبر اركستر مجلسي ارمنستان در تالار وحدت، لوريس چكناواريان (رهبر اركستر مجلسي ارمنستان) در اين مراسم گفت: خوشحالم كه بار ديگر در تالار وحدت كنسرتي را برگزار مي‌كنم و سوليست‌هاي اركستر از هموطنان ما هستند و تركيب اركستر مجلسي بسيار خوب است.

وي اظهار داشت: چون به سن 75 سالگي رسيدم و مدت 50 سال است كه رهبري مي‌كنم، نمي‌توانم يك قطعه را دوبار اجرا كنم و به همين دليل هر شب ساعت 21 با يك اجرا به روي صحنه مي‌روم.

چكناواريان ادامه داد:‌از 19 تا 31 خرداد، هر شب با اجرايي متفاوت روي صحنه مي‌روم و به همين دليل اركستري را انتخاب كردم كه توانايي بالايي دارد و هر شب مي‌توانم برنامه جديدي را اجرا كنم و براي خودم نيز چندان جذاب نيست كه هر شب قطعه‌هاي تكراري را اجرا كنم.

وي تصريح كرد: موسيقيدانان حاضر در اركستر مجلسي ارمنستان، بر مبناي توانايي‌هايشان انتخاب شدند و اجراي اين اركستر در قالب جشنواره‌ موسيقي تهران به روي صحنه مي‌رود در اين اجراها، آثاري را از بزرگان موسيقي ايران همچون حشمت سنجري، شاهين فرهت، هرمز فرهت و چايكوفسكي نيز اجرا مي‌كنيم.

وي اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته بيشتر شاهد بوديم كه موسيقي فيلم در كنسرت‌ها اجرا مي‌شود اما پس از حدود 6 سال، شاهد اجراي موسيقي كلاسيك هستيم و به همين علت، آثاري را انتخاب كرده‌ايم كه براي اركستر زهي نوشته شده است و اين كنسرت‌ها به طور عمده ميزبان سازهاي زهي و سازهاي اركستر مجلسي است.

رهبر اركستر مجلسي ارمنستان، گفت: در طول تاريخ 2500 ساله كشورمان،‌سرحدات مرزهاي ما تغيير كرده و كشورهايي همچون ارمنستان و آذربايجان از ايران جدا شده‌اند اما نكته مهم ايراني بودن همه مااست و اينكه دور هم جمع شديم تا كاري را انجام دهيم.

چكناواريان اظهار داشت: در ايران سنت اُپرا خواني نداشتيم و به همين دليل مردم كشورمان به ادبيات عادت كرده‌اند.

وي تصريح كرد: 25 سال طول كشيد تا اُپرايي رستم و سهراب را نوشتم و نكته حائز اهميت در روند نگاشتن اُپرا، همكاري نويسنده اُپرا با آهنگساز است و چون فردوسي بزرگ در قيد حيات نيست، من دشواري‌هاي بسياري را تحمل كردم.

هوشنگ كامكار (نوازنده حاضر در اركستر مجلسي ارمنستان) در اين مراسم، اظهار داشت: در اين كنسرت ها يك كار را براي اركستر زهي به همراه كمانچه اجرا مي‌كنم كه سعي كرده‌ام در آثارم زمينه‌هاي كردي و شاد حضور داشته باشد.

محمد رسول صادقي (مدير روابط عمومي  و امور بين‌الملل بنياد فرهنگي هنري رودكي) در اين نشست گفت:‌از بهمن سال گذشته با لوريس چكناواريان براي برگزاري كنسرت در حال مذاكره هستيم.

وي خاطر نشان كرد: دانشجويان كليه رشته‌ها با ارائه كارت دانشجويي به گيشه تالار وحدت، براي حضور در كنسرت اركستر مجلسي ارمنستان از تخفيف ويژه برخوردار مي‌شوند.

گفتني است، كنسرت اركستر مجلسي ارمنستان به رهبري لوريس چكناواريان ، 19 تا 31 خرداد در قالب 12 اجرا، ساعت 21 به مدت 120 دقيقه در تالار وحدت برگزار مي‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.