روزهاي سرنوشت ساز براي تنها ژئو پارک خاورميانه

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از بندرعباس ، ژئوپارك جزيره قشم تنها ژئوپارك ايران و خاورميانه روزهاي سرنوشت سازي را پشت سر مي گذارد.
قرار است سازمان يونسکو درباره ماندن يا نماندن ژئوپارک قشم در ليست ژئوپارک‌هاي اين سازمان در شهريور امسال و در جريان کنفرانس شبکه ژئوپارک‌هاي اروپايي يونسکو تصميم بگيرد.
از سال2000 که يونسکو شروع به ثبت محدوده‌هايي تحت حفاظت و مشخص براي گردشگري با عنوان ژئوپارک در دنيا کرد تاکنون 77 ژئوپارک در دنيا به ثبت رسيده است.
چين اولين کشور آسيايي است که بيشترين تعداد ژئوپارک جهاني و ملي دارد.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم مي گويد: بنا بر اعلام سازمان يونسکو ژئوپارك منطقه اي است با وسعت كافي كه مرزهاي آن به وضوح مشخص شده و چندين پديده بارز زمين شناسي در محدوده آن قرار گرفته باشد و اين محدوده بايد بتواند در توسعه اقتصادي جوامع پيراموني خود نقش موثري را ايفا كند.
همچنين در ژئوپارك علاوه بر پديده هاي زمين شناسي ، آثار تاريخي، بوم شناسي، باستان شناسي و ميراث فرهنگي و طبيعي نيز وجود دارد.
حقدل مي افزايد: وجود 30 هزار هکتار پديده هاي بارز زمين شناسي شامل گنبدهاي نمكي، چشمه هاي گوگردي، غار نمكي، دره ستاره ها، کاسه سلخ،سواحل بكر و زيبا و حيات وحش دربخش غربي جزيره قشم و جنگل هاي دريايي حرا، تنگه چاهكوه، تنگه عالي، بام قشم، دره تنديس ها، كلات كشتاران، جزاير ناز و دهها تخته سنگ ، صخره با اشكال زيبا  و وجود بيش از 220 گونه پرنده 30 گونه خزنده و 20 گونه پستاندار موجب شد تا نام قشم در ليست دارندگان ژئوپارك هاي جهاني ثبت شود.
اما اين ژئوپارک بي نظير در جريان ارزيابي سال 2010 از يونسکو کارت زرد واخطار گرفته است و اکنون در انتظار کنفرانس شبکه ژئوپارک‌هاي اروپايي براي اعلام نتيجه است. ارزيابي‌ها براي تصميم‌گيري مسئولان يونسکو هنوز ادامه دارد.
يونسکو معتقد است که ژئوپارکها تنها مکان هايي براي مسافرت ،مشاهده مناظرزيبا، تفريح و طبيعت درماني نيستند، بلکه اين محدوده ها عوامل کليدي براي حفظ ميراثهاي زمين شناسي و کلاسهاي آموزشي براي کسب تجارب بيشتردر زمينه علوم زمين شناسي و ژئومرفولوژي  هستند. ژئوپارکها مناطق حفاظت شده اي هستند که براي رسيدن به سه هدف حفاظت،آموزش و توسعه ژئوتوريسم ساخته مي شوند .
بر اساس  اين قانون ،ژئوپارکها 4 سال فرصت دارند با استاندارهاي يونسکو منطبق شوند و کارت سبز دريافت کنند.
 اگر ژئوپارکي در اين مدت به استاندارهاي لازم نرسد به آن کارت زرد که نماد فرصت است داده    مي شود و اگر پس از اتمام فرصت نتواند اهداف توسعه پايدار را پياده کند با دريافت کارت قرمز از شبکه ژئوپارک جهاني يونسکو حذف مي شود.
آذري يکي از کارشناسان محيط زيست مي گويد: اهميت ماندن ژئوپارک قشم در فهرست جهاني ژئوپارک هاي يونسکو در آن است که موجب مي‌شود اين منطقه کمتر در معرض تخريب قرار بگيرد چون کارشناسان به طور مرتب از اين ژئوپارک بازديد مي کنند  و به يونسکو گزارش مي دهند و ايران بابت هر اقدام يا تخريب بايد به يونسکو پاسخگو باشد.
پدر محيط زيست ايران از احتمال دريافت کارت قرمز ناراحت است و مي گويد: خروج ژئو پارک قشم از ليست يونسکو بازتاب بسيار بدي در دنيا براي وجهه زيست محيطي و فرهنگي ايران دارد و از دست دادن چنين فرصتي براي کشور فاجعه است.
کهرم مي افزايد: در حال حاضر زنجيره اي از بي توجهي به پارکهاي ملي، مناطق حفاظت شده، تالابها و در نهايت ژئو پارک قشم در کشور وجود دارد که نشان دهنده کم اهميت بودن مسائل زيست محيطي در نظر مسئولان است.
وي  با اشاره به در اولويت نبودن محيط زيست در برنامه هاي دولت و سوء مديريت در اين زمينه  تصريح مي کند:اين ژئوپارک داراي ارزشهاي زمين شناسي و زيست محيطي بسياري است  و اگر اين ژئو پارک از ليست يونسکو خارج شود به جاي اينکه الگوي ديگر کشورهاي  بويژه کشورهاي خاورميانه شويم مورد نقد آنها قرار مي گيريم .
کهرم علت گرفتن کارت زرد از يونسکو را  ساخت و ساز غير مجاز، استخراج معدن، تخريب سواحل ، بهره برداري از شن و ماسه و عدم توجه به برنامه ريزي براي نصب تابلو و ايجاد جاده دسترسي براي گردشگران در جزيره قشم اعلام مي کند.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم کم وسعت بودن ژئوپارک، افزودن بخش انگليسي در وب سايت ژئوپارک قشم، فعال بودن ژئوسايت ها، تقويت مشارکت جوامع محلي، ايجاد زيرساختهاي لازم براي ژئوسايتها و تقويت انتشارات ژئوپارک قشم را از درخواستهاي بازرسان يونسکو در سفر پارسال به جزيره قشم اعلام مي کند.
حقدل مي افزايد:مشارکت بيشتر در برنامه هاي شبکه ژئوپارک هاي جهاني، ايجاد مديريت منسجم، تقويت ژئوپارک در بخشهاي بيشتر جزيره، ارتباط بيشتر با ژئوپارک هاي جهاني وتقويت منابع مالي مشخص و کافي از ديگر درخواست هاي بازرسان يونسکو براي دريافت کارت سبز است.
وي مي گويد: درحال حاضر علاوه بر افزايش هزار و550کيلومتري ژئوپارك قشم ، اقداماتي نظير ساماندهي جاده دسترسي اعم از پياده رو و ماشين رو ،مرمت مسيرها و نصب100 تابلوي جهت نما و مشارکت بيشتر جامعه محلي با هدف افزايش سطح اقتصادي مردم روستاهاي همجوار، ساماندهي غرفه هاي صنايع دستي روستاهاي هميار ژئوپارک و آموزشهاي زيست محيطي وزمين شناسي براي دانش آموزان، تقويت منابع مالي،معرفي سايت هاي گردشگري اين ژئوپارك نيز با هدف تضمين جايگاه تنها ژئوپارك ايران و خاورميانه در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ثبت 9 اثر مربوط به ژئوپارك قشم درچهارمين همايش شوراي سياستگذاري ثبت آثار تاريخي ، معنوي و طبيعي کشور در دي سال گذشته مي گويد: ثبت اين آثار به عنوان آثار طبيعي و ملي كشور، تاثير مهم و به سزايي در بهبود جايگاه اين ژئوپارك در ميان ژئوپارك هاي جهاني داشته است.
تالاب پرندگان دوكوهك، دره ستاره ها، جزاير ناز، خليج دلفين ها، تنگه چاهكوه، قلمرو قديم ژئوپارك، سايت تخم گذاري لاك پشت ها و غار نمكدان از جمله آثار ثبت شده اند.
حقدل مي افزايد: 9 مقاله ارسالي ما براي اجلاس پنجم کنفرانس بين المللي ژئوپارکها که23 ارديبهشت امسال در اوزاکاي ژاپن برگزار شد، ارائه و پذيرفته شد که اين اقدام در ميان تمام ژئوپارک‌هاي جهان بي‌سابقه بود.
وي مي گويد: در راستاي اين اقدامات مثبت، ژئوپارک قشم در نقشه جديد شبکه ژئوپارکهاي جهاني  ثبت شد.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم مي افزايد: در اين نقشه، محل ژئوپارک قشم کاملا مشخص شده است. اين نشان مي‌دهد اگر يونسکو و شبکه‌ جهاني ژئوپارک‌هاي اين سازمان نمي‌خواستند ما را به رسميت بشناسند، نام اين ژئوپارک را در نقشه نمي‌آوردند که چندماه بعد آن را حذف کنند.
حقدل با ابراز اميدواري از ماندن تنها ژئوپارک خاورميانه در ليست يونسکو مي گويد: قطعا بازرسان يونسکو و شبکه ژئوپارک هاي جهاني با حضور در جزيره و بازديد از سايت هاي ژئوپارک قشم و مشاهده روند مثبت و پيشرفت اقدامات انجام شده، کارت سبز ژئوپارک قشم را صادرخواهند کرد.
قرار بود بازرسان يونسکو اسفند پارسال به قشم سفر کنند تا پس از بررسي آخرين وضعيت ژئوپارک آن، درباره ماندن يا نماندنش در فهرست ژئوپارک‌هاي جهاني نظر دهند. حالا دو ماه از آن گذشته و هنوز هيچ خبري از ارزياب‌هاي يونسکو نيست.
اين مقام مسئول در مورد  علت اين تاخير مي گويد:به نظر مي‌رسد يونسکودر سكوت، فرصتي را به ما داد تا بتوانيم كارهاي اصلي را در اين ژئوپارك انجام دهيم. اما تا ماه آينده بازرسان يونسکو براي بازديد و ارائه گزارش از ژئوپارک به قشم مي آيند.
 ژئوپارک مقوله جديدى در صنعت گردشگرى است که مى تواند به عنوان  سرمايه ملى پايدار جايگزيني براي  منابع غيرپايدار شود و به توسعه اقتصاد کشور کمک کند و از آنجا که ژئوپارکها توجه گردشگران را به خود جلب مي کند، لذا از وجود ژئو پارک قشم نيز مي توان بيشترين درآمد را در صنعت توريسم نصيب منطقه و کشور کرد.
دراين خصوص عينيت بخشيدن به شعارها و برنامه هاي مطرح شده در بخش گردشگري موجود در سند چشم انداز 20ساله کشور جدي است، بايد از تمام ابزارها و امکانات مالي و دانش بنياد کشور کمک گرفت تا کارت قرمز به ژئوپارک قشم داده نشود و اين فرصت از دست نرود./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.