معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید كلزا در سال زراعی جاری در این استان 500 تن برآورد شده است.

 رضاعنایتی درگفت ‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود:امسال كشت كلزا در كهگیلویه و بویراحمد در سطح 500 هكتار انجام شده كه از این میزان 280 هكتار بصورت آبی زیر كشت رفت.
وی بیان كرد: كشت كلزار بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرم استان بصورت دیم و آبی انجام شد كه به دلیل خشكسالی 220 هكتار سطح زیر كشت دیم این محصول بازدهی كافی نداشته است.
عنایتی اظهار داشت: قیمت هركیلو گرم كلزا 890 تومان است كه كلزای تولید شده كشاورزان توسط شركت دانه های روغنی فارس تضمینی خریداری می شود.
وی گفت: با توجه به اینكه امسال قیمت كلزا افزایش یافته است ، پیش بینی می شود كشت این محصول در سطح بیش از یكهزار و 700 هكتار از اراضی كهگیلویه و بویراحمد انجام شود.
وی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل توجه بیشتر به توسعه و ترویج كلزادر كهگیلویه و بویراحمدسطح زیر كشت این محصول چهار برابر افزایش یافته است.
عنایتی با بیان اینكه زمان برداشت كلزا از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغازشده است ،گفت: ویژگی‌های خاص گیاه كلزا و سازگاری آن با شرایط مختلف آب و هوایی اهمیت كشت این محصول را بیشتر كرده است.
وی عنوان كرد: كلزا دارای پتانسیل عملكرد بالا و درصد روغن آن 40 تا 45 درصد بوده كه در بین دانه‌های روغنی مثل آفتاب‌گردان، كنجد و گلرنگ از درصد روغن بیشتری برخوردار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی كهگیلویه و بویراحمداظهار داشت:فصل رشد كلزا با سایر دانه‌های روغنی متفاوت بوده و زمانی كه ظرفیت واحدهای روغن‌كشی خالی است، این گیاه برداشت می‌شود.
وی اضافه كرد: پس از استحصال روغن از كلزا، كنجاله باقیمانده این محصول كه سرشار از پروتئین است به عنوان تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد. /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.