رييس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: دولت تنها 10درصد درآمدهای نفتی را صرف تولید کرده و مابقی صرف هزینه‌های خود دولت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران احمد توکلی نماينده مردم تهران در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ خرداد) مجلس شورای اسلامی با تشریح مشکلات اقتصادی کشور گفت: اتکای بودجه دولت به نفت در سال ۱۳۸۹ در حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان بود. این بودجه در سال ۱۳۹۰ به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسید و امسال به ۷۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وي در ادامه افزود: وقتي فشار بر واردات كالاهاي قابل تجارت ايجاد مي‌شود، تورم بروز مي‌كند و توليد ملي سركوب مي‌شود، در واقع در بخش واردات كالاهاي قابل تجارت، كالاهاي توليد داخل را سركوب مي‌كنند و هر چه بيشتر مكانيزم واردات فعال باشد ضرر بيشتري اتفاق مي‌افتد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میل به مصرف ارز زیاد در تمام دوران اقتصاد ایران از سال ۱۳۵۲ به بعد شدید و شدیدتر شده است، ادامه داد: بیماری هلندی یک بار در سال های  ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ و پس درآمد نفتی هنگفت ناشی از تحریم نفتی اعراب و رژیم صهیونیستی رخ داد و یک بار هم به طور خفیف تر در سال ۱۳۶۲ اتفاق افتاد و از سال ۱۳۶۸ نیز پس از اینکه دولت هاشمی به شکل دیگری از منبع استقراض خارجی استفاده کرد، این بیماری رخ داد و امروز هم در شرایط فعلی ما گرفتار این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه ارز به قیمت های سابق در دوران جنگ به ازای هر ایرانی ۶۰۸ دلار بود و این موضوع در زمان دولت بعدی به ۳۸۴ دلار به ازای هر ایرانی به طور سالانه اختصاص یافت، گفت: در دولت قبل از دولت احمدی نژاد به ازای هر ایرانی ۳۶۴ دلار سالانه اختصاص یافت و در دولت احمدی نژاد این میزان ارز به ازای هر ایرانی ۸۲۴ دلار شد.

توکلی ادامه داد: نتیجه این میل شدید به خرج درآمد ارزی که مجلس هم در آن شریک بود و تنها تقصیر دولت نیست این شده است که از حساب ذخیره ارزی را که در طول دوران حیاتش ۱۶۰ میلیارد دلار موجودی داشت، تنها ۱۶ میلیارد دلار یعنی حدود ۱۰ درصد آن صرف هدف اصلی این صندوق یعنی کمک به بخش خصوصی و اشتغال و تولید شد و بقیه این درآمدها صرف بودجه های جاری و عمرانی شد و نتیجه آن شد که رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی اصل ۴۴ دستور فرمودند که صندوق توسعه ملی تشکیل شود تا حساب ذخیره ارزی که حساب دولت بود، به صندوقی تبدیل شود که گرچه دولت در آن نقش اصلی را دارد اما با چک و دستور نمی توان از آن پولی برداشت کرد و این پول باید صرف تولید ملی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امسال که سال اول بودجه ای بود که با صندوق توسعه ملی تصویب می شد، متاسفانه ما یک ناخنک هایی به موجود این صندوق زدیم.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان گفت: همه شما تعلقاتي به حوزه‌هاي انتخابيه‌تان داريد و كمبودهايي را در آنجا احساس مي‌كنيد كه ميل داريد پروژه‌هاي جديد در آنجا ايجاد شود، اگر اين ميل را كنترل نكنيد وضع بدتر خواهد شد، در سالهاي گذشته به ازاي هر طرح عمراني 3/5 برابر مورد نياز هزينه شده و اين امر به علت تاخير در افتتاح پروژه‌ها بوده است.

وي در ادامه دامداري، زراعت و صنايع غذايي را سه ضلع مثلث كشاورزي توصيف كرد و گفت: متاسفانه ميل به تنظيم بازار به سياست‌هاي دولت آسيب زده و اين سياست‌ و نحوه اجرا و مديريت بر ضد توليد است.

توكلي با اشاره به حمايت غرب از صنعت كشاورزي يادآور شد: آمريكا 136 سال است كه براي شير يارانه مي‌دهد، اين كشور همچنيين حاضر شد مذاكرات WTO را لنگ كند ولي يارانه را حذف نكند، آن وقت در كشور ما وضعيت گوشت، دام، شير و گندم به اين شكل است، عده‌اي به شكل غيربهداشتي اقدام به واردات گوشت مي‌كنند.

 س2/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار