بوکان یکی از مهمترین زیستگا ههای زاد آور سمندر کردستانی در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه،جنس Neurergus از خانواده سمندریان(Salamandridae) بوده که تنها سه گونة آن در ایران وجود دارد. گونة سمندر آذربایجانی(N.crocatus) در مناطق شمال عراق و شمالغرب ایران پراکنده است .

زیستگاه سمندر لرستانی(N.kaiseri) در استان لرستان بوده و همچنین پراکنش سمندر کردستانی(N.microspilotus) مربوط به استانهای کردستان و کرمانشاه و مناطق مرزی بین ایران و عراق می باشد.پراکنش جهانی سمندر کردستانی محدود به کشورهای ایران(غرب و شمالغرب)، عراق(شمال شرق) و ترکیه(جنوب شرق) بوده و درحال حاضر جزء گونه های در خطر انقراض(endangere) لیست سرخ IUCN طبقه بندی شده است. در حال حاضر این گونه تنها در کشور ایران وجود داشته و در استانهای کرمانشاه و کردستان (زاگرس مرکزی) و جنوب آذربایجان غربی پراکنده است. تااکنون مطالعه ای در خصوص پراکنش این گونه در استان آدربایجان غربی انجام نشده است.

در سردشت برای اولین بار در بهار 87 مشاهدة سمندر کردستانی از طرف ادارة حفاظت محیط زیست ثبت گردید. در بوکان، با توجه به بررسی های مستمر در زمینه مشاهده سمندر کردستانی در چشمه ها و آبراههای حوزه استحفاظی و همچنین دارا بودن شرایط محیطی مناسب برای زیست و تولید مثل این گونه، در سال جاری در بررسی زیستگاه تعداد زیادی لارو این گونه در زیستگاههای آن توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بوکان مشاهده گردید و کار های علمی لازم بر روی گونه انجام گردید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.