رییس مركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه گفت: پدیده گذر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید با ابزار تلسكوپ های آماتوری رصد و رویت می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ،تبریز عجب شیری زاده افزود: این پدیده از زمان طلوع آفتاب در ساعت شش صبح تا 9 و 22 دقیقه هفدهم خرداد ماه امسال مصادف با ششم ژوئن 2012 به وقت ایران قابل رویت است.

وی یادآور شد: برای رویت این پدیده از امكانات رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز و امكانات رصدی مركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر رصدهای آماتوری این پدیده، با حضور همكار بین الملل متخصص فیزیك خورشید و انستیتو اختر فیزیك پاریس، متخصصان حرفه ای این مركز و دانشگاه تبریز در چارچوب انجام طرح تحقیقاتی، جو خورشید نیز با حد تفكیك بالا بصورت تصویری و طیفی رصد خواهد شد.

وی اضافه كرد: این مركز با هماهنگی های قبلی و در همكاری با پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز، دانشگاه پیام نور زنجان و انستیتو اختر فیزیك پاریس اقدام به اجرای برنامه رصدهای حرفه ای و آماتوری گذر سیاره زهره می كند.

وی خاطرنشان كرد: رصد پدیده گذر سیاره زهره از مقابل خورشید پس از 17 خرداد ماه امسال، بار دیگر در 105 سال بعد روی خواهد داد./س

برچسب ها: رصد ، سیاره ، مراغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.