سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: تعيين محل گفتگوهاي بعدي نشانگر گام مثبت مذاكرات بغداد است.





به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در جلسه سخنگويي كه در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به تحولات تروريستي اخير در سوريه گفت: سوريه كشوري است كه روي امنيت منطقه تاثيرگذار است  و كساني كه به دنبال نا امني در سوريه هستند اهداف سياسي خاصي را دنبال مي كنند و ما فكر مي كنيم موج بيداري اسلامي كه در منطقه شكل گرفته موجب شده تا برخي از جريانات از اين روند ناراضي باشند و بي ثباتي در سوريه دامن بزنند تا راه فراري براي رژيم صهيونيستي پيدا كنند.

وي افزود: جنايات در سوريه محكوم است وما توصيه مي كنيم كشورها از دامن زدن به اين اقدامات جلوگيري كنند و بهترين راه كه حمايت از طرح كوفي عنان كه براي بهبود دولت و اوضاع سوريه است را در پيش گيرند چرا كه هرزماني كه طرح كوفي عنان به سمت پيشرفت جلو مي رود اقداماتي از سوي برخي از كشورها صورت مي گيرد تا اين طرح با شكست مواجه شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درتحليل  سفر آمانو به ايران و تاثير گذاري آن بر مذاكرات بغداد ادامه داد: همكاري هاي دو جانبه ايران و آژانس ارتباطي به روابط ايران با 1+5 ندارد و ما با آژانس همكاري هاي گسترده اي داريم و در قبال تعهداتي كه به آژانس داريم از حقوق خودمان در اين زمينه بهره مند مي شويم چرا كه تمام سايت هاي هسته اي ما با نظارت آژانس صورت گرفته است.

وي تصريح كرد: ايران هميشه اعلام كرده آماده مذاكره و گفتگو براي همكاري با آژانس است وما اميدواريم بحث ايران و آژانس در آينده به نتايج خوبي برسد و ما از حقوق واقعي خودبهره مند شويم.

مهمانپرست در مورد مذاكرات ايران با گروه 1+5 در بغداد افزود: در رابطه با مذاكرات ايران وكشورهاي گروه 1+5 همانطور كه قبلا توسط تيم مذاكره كننده هسته اي ما اطلاع رساني شد ما بحث هاي جامعي داشتيم كه شامل همكاري كشورها در زمينه فعاليت هاي هسته اي و غير هسته اي بود.

وي ادامه داد: در بحث هسته اي مربوط به معاهده NPT و خلع سلاح موضوع مشترك ميان همه كشورها بود كه مطرح شد و قبلا در اجلاس براي مبارزه با سلاح هاي هسته اي در كشورمان داشتيم كه در رابطه با حقوق هسته اي كشورها بحث شد و ما معاهده NPT  مبناي خوبي براي برخورداري همه كشورها از حقوق خودش چرا كه در اين معاهده وظايف كشورها و آژانس روشن است و ما قبلا اعلام كرديم چيزي فراتر از حقوق خود نمي خواهيم .

وي افزود: تعيين مكان وتاريخ مذاكرات بعدي ايران با گروه 1+5 گام مثبتي تلقي مي شود و ما اميدواريم بتوانيم از حقوق خود دفاع كنيم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر باز هم اشتباه خود را تکرار کنند، دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید. به نظر می‌آید توصیه‌هایی که توسط برخی از افراد به این کشورها می‌شود و اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اطلاعات درستی نیست. آنها با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد مذاکرات می‌شوند و این مسئله آنها را از رسیدن به یک توافق سریع‌تر و مطلوب‌تر دور می‌کند.

مهمانپرست در مورد اقدامات اخير جمهوري آذربايجان گفت: رژيم صهيونيستي وكساني كه با جهان اسلام مخالفت مي كنند به هيچ وجه حاضر به روابط حسنه بين كشورهاي منطقه نيستند و دست به فتنه گري مي زنند  و ما به مقامات جمهوري آذربايجان توصيه مي كنيم اجازه ندهند كه اين فتنه گري ها امنتي منطقه را دچار بحران كند.

وي ادامه داد: موج تحولات بيداري اسلامي در منطقه در حال پيشرفت است و تنها راه نجات رژيم صهيونيستي و حاميان غربي آنها اين است كه با دامن زدن به اين فتنه ها راه فرار براي اين رژيم جعلي را مهيا سازند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد:‌ ما نبايد اجازه دهيم به مقدسات توهين شود ودولت باكو بايد تلاش كند تا جلوي اين توهينات را بگيرد و مسببين اصلي اين موضوع را محكوم کند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد انتخابات مصر ادامه داد: اصل برگزاري انتخابات رياست جمهوري مصر و مشاركت مردم موفقيت بزرگي براي اين كشوراست و حركتي براي مصر ايجاد شده تا روبه تكامل برود و با هوشياري مردم انتخاباتي كه صورت مي گيرد خواسته مردم است وبا توجه به اينكه دور اوليه پايان رسيده اميدواريم در دور دوم نيزشاهد حضور گسترده مردم باشيم.

وي ادامه داد:  اسلام گراها از طرفدران زيادي درمصر برخوردار هستند وما اميدواريم كه مردم مصر به خاطر انقلاب هايي كه تا كنون انجام داده اند بتوانند درانتخابات موفق باشند.

 مهمانپرست درمورد اخباري برخي از رسانه هاي غربي درمورد ارسال سلاح هاي شيميايي به سوريه گفت: رژيم صهيونيستي به دنبال گروه هايي است كه در تحولات سوريه تاثير گذار باشند و سلاح شيميايي به اين كشور ارسال كنند و اين رژيم جعلي تنها جرياني است كه مي تواند اوضاع سوريه را برهم زند و خواهان نا امني دراين كشور است.

وي با اشاره به حبس  چهار ايراني درزندان هاي كويت ادامه داد: ادعاهاي واهي از سوي كويت مجددا مطرح شده و از نظرجمهوري اسلامي ايران اين ادعاها غير قابل قبول است وسناريوهاي ساختگي در اين زمينه كارايي ندارد و كشورهاي منطقه نبايد وارد اين بازي ها شوند.

مهمانپرست ادامه داد: متاسفانه دولت كويت تا به حال اجازه دسترسي كنسولي و اتباع به كشورمان را نداده و ما بارها اين مسئله را عنوان كرديم و توضيح خواستيم و اميدواريم كه دولت كويت از اين موضوع تجديد نظر كرده تا شاهد اين اتفافات نشويم.


سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد تحولات اخير منطقه گفت: بحثي که در منطقه صورت مي گيرد موضوع جديدي نيست و برخي کشورها که بيداري اسلامي درمنطقه را مي بينند و به ضررآنها است تلاش دارند تا جلوي اين موج بيداري را بگيرند و دست به اقداماتي همچون ايراد اتهاماتي به جريان هاي اسلامي خواهي منطقه و دامن زدن به پروژه ايران هراسي مي زنند.

وي ادامه داد: کشورهاي غربي حاميان رژيم صهيونيستي با ايجاد درگيري بين ايران و عراق و پرداختن به اين مسئله به عنوان جنگ نرم و با ايجاد ناامني در مرزهاي همسايه ايران به دنبال نرم کردن منطقه هستند و آن چيزهايي که در افغانستان مي شود به دليل اين است که اشغالگران قصد ناامني را در منطقه دارند و اگر رژيم صهيونيستي اهداف شومي را در منطقه دنبال مي کند به اين دليل است که خواهان ناامني در منطقه است.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود:جمهوري اسلامي ايران خواهان بهترين رابطه با کشورهاي منطقه بوده و اصول سياست خارجي را همکاري و توسعه با کشورهاي منطقه مي داند و تنها راه حل اقتدار کشورهاي منطقه متکي بودن به خود و قطع وابستگي به کشورهاي خارجي است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: فعاليت هاي هسته اي ما در چارچوب حقوق مان انجام مي شود و اين حقوق بايد به رسميت شناخته شود و مقامات آژانس به خوبي از اين موضوع مطلع هستند چرا که حقوق ما براي داشتن چرخه سوخت در استفاده از دانش هسته اي و فعاليت هاي صلح آميز است که بايد به رسميت شناخته شود و ما هيچگاه از اين حقوق عقب نشيني نمي کنيم.

وي افزود: ايران و 1+5 بايد ديدگاه هاي خود را به هم نزديکتر کند تا زمينه هاي همکاري بيشتر شود.

مهمان پرست درمورد رايزني با مقامات کشورهاي همسايه درمورد مسئله گرد و خاک گفت: جمهوري اسلامي ايران وضعيت محيط زيستي خود و کشورهاي همسايه را در اولويت کاري خود مي داند و اين مسئله با مقامات کشورهاي همسايه درميان گذاشته شده و در حال پيگيري است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به اعمال تحريم هاي جديد عليه کشورمان گفت: همانطور که جليلي در کنفرانس مطبوعاتي در بغداد توضيح دادند رويکرد فشار همراه با مذاکره جواب نخواهد داد و تا به حال هم جواب نداده است و اين فشارها هيچ تأثيري بر مواضع کشورمان نداشته و همواره ما اين فشارها را به يک فرصت تبديل کرده ايم و باعث شده که متکي به جوانان و دانش هاي بومي خودمان باشيم و اگر غرب باز هم  اين رويکرد را دنبال کند به نتايج مثبتي نخواهد رسيد.

مهمان پرست درمورد تست نيروگاه بوشهر افزود: نيروگاه بوشهر در حال انجام است و قاعدتا بعد از هر مرحله اي تست هايي صورت مي گيرد و هر زمان که از لحاظ فني اين نيروگاه به اتمام رسد حتما از طرف مقامات اعلام خواهد شد و ما اميدواريم اين نيروگاه تجربه خوبي باشد براي داشتن نيروگاه هاي هسته اي ديگر و ما اميدواريم تا به 20 هزار مگاوات برق دست پيدا کنيم.

مهمانپرست درمورد مذاکرات بغداد گفت: اطلاع رساني در اين موضوع صورت گرفت و بحث هايي مختلفي مطرح شد بعضي موضوعات هسته اي و بعضي غيرهسته اي بود که شامل بحث خلع سلاح و عدم اشاعه و بحث حقوق کشورها براي دسترسي به دانش هسته اي و بحث همکاري کشورهاي مختلف مثل حل موضوعات بحرين و تحولات سوريه و جرياناتي که به آن دامن مي زنند صورت گرفت.

وي ادامه داد: از طرف کشورهاي 1+5 همکاري در زمينه مبارزه با دزدان دريايي و مبارزه با پديده تروريسم مطرح شد.

مهمان پرست درمورد اجلاس عدم تعهد گفت: اجلاس عدم تعهد غرب در دهه اول شهريور در تهران برگزار مي شود و تعدادي از مقامات کشورهاي مختلف به ايران آمده که دعوت نامه هاي آنها آماده شده و توسط برخي مقامات کشورمان به کشورهاي مذکور فرستاده شده و ما اميدواريم شاهد حضور بسياري از کشورهاي عالي رتبه در اين اجلاس باشيم.

 سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد فلسطين افزود: برای اینکه مردم فلسطین به حقوق کاملشان دسترسی یابند و در سرزمین اصلی مستقر شوند، به وحدت گروه‌های فلسطینی نیاز دارد. جمهوری اسلامی ایران از وحدت همه گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند و آن را شرط لازم برای حرکت اصلی جهت استقرار در کل سرزمین فلسطین از بحر تا نهر می‌داند و باید دولتی در سرزمینی اصلی تشکیل شود با حضور همه گروه‌های فلسطینی و در انتخاباتی آزاد، اداره کشور را به دست بگیرد و کسانی که این سرزمین را اشغال کردند، باید آن را به صاحبان اصلی‌اش بازگردانند.

مهمان پرست در مورد سفر پوتين به سرزمين هاي اشغالي قبل از مذاکرات مسکو و تأثيرگذاري اين سفر بر روي مذاکرات ايران با گروه 1+5 ادامه داد: اين بحث مهمي نيست و پرداختن بيش از حد رسانه ها به اين مسئله باعث اهميت جلوه دادن رژيم صهيونيستي خواهد شد و سفرهاي اين مقامات نمي تواند در مذاکرات تأثيرگذار باشد و رژيم صهيونيستي براي اينکه از اين شرايط سخت رهايي پيدا کند دست به چنين اقداماتي مي زند.ولي گفتگوهاي ايران از چهارچوب خودش اهميت دارد و کشورها نبايد اسير دست رژيم صهيونيستي شوند.

وي در مورد مذاکرات مسکو گفت: اميدواريم طرف مقابل با گام هاي مثبتي به مذاکرات بيايد.

مهمانپرست درپاسخ به سوالي مبني بر ورود ويروس به کامپيوترها در کشورمان گفت: بعضي از کشورها و رژيم هاي نامشروع ويروس هاي زيادي را توليد مي کند که ريشه اين ويروس ها بايد خشک شود و تلاش برخي کشورها از جنگ سايبري که قصد دارند به کشور ما ضرر وارد کنند اثري نداشته و تنها جنبه تبليغاتي دارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به وضعيت اتباع ايراني در عربستان گفت: بحث اتباع ما در عربستان که به خاطر اتهاماتي مبني بر حمل مواد مخدر صورت گرفته درحال پيگري است و هنوز نسبت به اتباع ايراني حکمي اجرا نشده و حکم قبلي نيز به تعويق افتاده و ما امیدواریم شاهد اقدام مثبت مقامات عربستان و فراهم شدن زمینه آزادی اتباع ایرانی و بازگشت آنها به کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما با خیلی از کشورهایی که در منطقه هستند، روابط  بسیار خوبی داریم، اظهار داشت: با 15 کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی همسایه هستیم و علی‌رغم همه فتنه‌هایی که صورت گرفته ما از روابط‌ خوبمان برای ثبات و امنیت منطقه بیشترین استفاده را بردیم. مشکلاتی برای برخی کشورهای منطقه وجود دارد و باید کمک کنیم که مشکلات برطرف شود. برخی کشورها دچار بحران‌های داخلی هستند که نیازمند کمک هستند و کشورهای منطقه باید کمک کنند امنیت در این کشورها برقرار شود. دولت‌هایی که در منطقه هستند با کمک مردمشان می‌توانند طرح‌های خوبی را برای همکاری بیشتر دنبال کنند.

وي درمورد اظهارات اولاند مبني بر تغيير نماينده فرانسه درمذاکرات بغداد، خاطرنشان کرد: نماينده فرانسه در مذاکرات بغداد همانطور که اعلام شده بود تغييري نکرد و توصيه اولاند به اين نماينده اين بود که در چارچوب منطقي و متعادلي حرکت کند و ما اميدواريم همه کشورها رويه مناسبي را دنبال کنند.

مهمان پرست درمورد تغيير نام خليج فارس در گوگل و اعتراض به مقامات گوگل افزود: ما به مقامات گوگل اعلام کرديم درصورتي که اين اشتباه را جبران نکنند از مراجع قانوني پيگيري مي شود.

وی افزود: ادعای گوگل این است که در هیچ کدام از نقشه‌ها از آن منطقه نام نمی‌برد ولی این ادعا درست نیست. پنهان کردن حقایق و اسناد تاریخی رویه غلطی است که حقوق کشورها را پایمال می‌کند و حتماً این مسئله را تا آخر پیگیری می‌کنیم.

مهمان‌پرست تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ کس در هیچ سطحی به هویت تاریخی و اسامی که براساس مستندات تاریخی و بین‌المللی است، خدشه‌ای وارد کند.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مسائل کنسولي و تابعيت چارچوب حقوقي  خودش را دارد و بحث تابيعت مربوط به امور حقوقي و کنسولي است.

وی در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره حمله به ایران هم گفت که او اشتباه کرده است./

برچسب ها: مذاکرات ، بغداد ، مثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار