در صورت تشخیص به موقع و استفاده از وسایل کمک شنوایی از جمله سمعک و کاشت حلزون در نوزادان مبتلا به کم شنوایی امکان استفاده حداکثر از باقیمانده شنوایی تا حد 95 درصد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران، دکتر سعید ملایری نایب رئیس انجمن علمی شنوایی ایران و دبیر اجرایی دومین سمینار تازه های سمعک و کاشت حلزون که 24 و 25 خرداد سال جاری برگزار می شود در این باره اظهار داشت:  روش کاشت حلزون به عنوان یکی از موفق ترین پروتزهای زیستی 40 سال گذشته در دنیا شناخته شده و در صورت استفاده به موقع و مناسب در کودکان می تواند حتی ناشنوایی تا حد 95 درصد را به شنوایی درحد 95 درصد ارتقاء دهد و این در حالی است که تنها درصورت عدم کارایی سمعک و پس از طی 6 ماه از انجام توانبخشی شنوایی فشرده ،کاشت حلزون توصیه  می شود.
وی با اشاره به اینکه نوزادانی که کم شنوایی مادرزادی دارند، عموماً با یک بیماری دائمی روبرو هستند افزود: در این بیماران ، سلول های مویی یا عصبی مربوط به سیستم شنوایی دچار آسیب شده و از طریق روش های دارویی و حتی جراحی قابل درمان نیستند و در این گونه موارد راه درمان استفاده از سمعک و کاشت حلزون می باشد که خوشبختانه در ایران ، طی دهه گذشته تشخیص به موقع کم شنوایی و مداخله زودهنگام بیش از پیش مورد توجه نظام سلامت کشور قرار گرفته و در حال حاضر طرح غربالگری شنوایی تحت نظارت متخصصان شنوایی شناسی در بسیاری از بیمارستان ها انجام می گردد.
   ملایری افزود : براساس مطالعات بین المللی و همچنین تحقیقات انجام گرفته در کشورمان مشخص شده در صورتی که کم شنوایی به موقع تشخیص داده شده و وسیله کمک شنوایی مناسب برای نوزاد ناشنوا تجویز گردد ، مهارت های زبانی و گفتاری وی در حد یک کودک با شنوایی هنجار خواهد بود ، بطوریکه می تواند همانند افراد عادی جامعه به موفقیت های اجتماعی، تحصیلی و شغلی معمول دست یابد .
   دبیر اجرایی دومین سمینار تازه های سمعک و کاشت حلزون، بخش های اختصاصی مربوط به کم شنوایی کودکان و نوزادان را از مهم ترین پانل های سمینار فوق عنوان کرد و افزود :  گروه های متخصص شرکت کننده در این سمینار دو روزه  که با محوریت سمعک و کاشت های حلزون برگزار می شود شامل : متخصصین شنوایی شناسی ، آسیب شناسی گفتار و زبان، متخصصین گوش و گلو و بینی، متخصصین اطفال، روانپزشکان اطفال و همچنین مهندسین پزشکی می باشند.
   یادآوری می شود، این سمینار در روزهای 24 و 25 خرداد ماه سال جاری با حضور اساتید و پیشکوستان رشته شنوایی شناسی داخل و خارج از کشور در سال شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار خواهد شد. /عط
برچسب ها: سمعک ، شنوایی ، نظام سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار