رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازي موسسه هاي رتبه بندي اعتباري در سال جاري خبر داد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، علي صالح آبادي گفت : نياز به تشکيل اين گونه نهادها با توجه به رقابتي شدن نرم اوراق در کشور احساس مي شود تا با تعيين رتبه موسسه ها ، نقش ضامن کاهش يابد.
وي به رشد بازار سرمايه در سال هاي اخير اشاره کرد و اظهار داشت : ابزارهاي مالي  متنوع تر شده است و امسال نيز اختيار معامله و صکوک قابل تبديل به سهام راه اندازي خواهد شد.
سخنگوي سازمان بورس با اشاره به اينکه در بازار سرمايه شش حوزه مهم آموزش و پژوهش وجود دارد، گفت : در حوزه مالي بايد فعالان بازار سرمايه با آخرين تحولات بازارهاي مالي جهاني آشنا شوند و بدانند بحران مالي چه بود، چرا رخ داد، چه درس‌ها و نتايجي داشت و چه اقداماتي در اين زمينه در کشورمان انجام شد.
وي با بيان اينکه برخي از حوزه‌ها درکشورمان به پژوهش توجهي نمي‌کنند،ادامه داد: امروز در دنيا بحث ريسک جايگاه ويژه‌اي دارد اما در ايران و در کمتر سمينار و همايشي بر روي ريسک سيستميک بحث مي‌شود ، بايد به مقوله ريسک و پوشش ريسک توجه و اين حوزه‌ را وارد پژوهش و آموزش کرد.
صالح‌آبادي افزود: حوزه دوم حسابداري است که اهميت بالايي دارد و بازار سرمايه از طريق حرفه حسابداري ، شفاف و کارا مي شود.
بازار سرمايه موتور محرک حرفه حسابداري است و موقعي که از افشاي اطلاعات حرف مي‌زنيم ، مي‌توانيم به علم حسابداري کمک کنيم تا توسعه يابد و اين علم به پيچيدگي‌هاي بازار سرمايه پاسخ دهد.
سخنگوي سازمان بورس افزود: هم‌اکنون در فضاي بازار سرمايه پيچيدگي‌هاي فراواني مانند کنترل مستقيم يا غير مستقيم شرکت‌ها يا مديريت زيرمجموعه‌ها در هلدينگ‌ها مطرح است که ايجاب مي‌کند علم حسابداري در حوزه تحقيقات ، مطالعات و آموزش توسعه يابد و به اين پيچيدگي‌ها پاسخ دهد ، فقط تهيه صورت‌هاي مالي تلفيقي مهم نبوده بلکه بموقع بودن اطلاعات نيز مهم است.
وي ادامه داد: برغم راه اندازي بازار مشتقه هنوز استانداردهاي آن مشخص نشده است و با وجود آنکه چهار سال است، معاملات قراردادهاي آتي راه اندازي شده ، اما هنوز استانداردهايش تصويب نشده است ، بنا بر اين متناسب با پيشرفت و با طراحي‌هاي ابزار جديد مالي، علم حسابداري هم بايد سريعا استانداردها و آموزش‌هاي لازم را پياده و جامعه حسابداري بعد از ضبط و ثبت اطلاع‌رساني کند.
صالح آبادي خاطرنشان کرد: دو حوزه بازار سرمايه و حسابداري مکمل هم است و نمي‌توانند بدون يکديگر پيشرفت کنند و  در جلب اعتماد عمومي و اطمينان بخشي به سرمايه‌گذاران به طور موثر عمل کنند.
رئيس سازمان بورس با بيان اينکه حوزه فناوري اطلاعات ( IT ) يکي از حوزه‌هاي مهم بازار سرمايه است،تصريح کرد : بدون اين حوزه نمي‌توان بازار سرمايه را توسعه داد و از سال 2000 ميلادي به بعد دنيا بر روي تکنولوژي اطلاعات تمرکز شده است و بايد در ايران نيز اين حوزه مورد توجه قرار گيرد و توسعه يابد.
صالح‌آبادي حوزه ديگر تحقيق و پژوهش و آموزش در بازار سرمايه را حقوق مالي دانست و گفت: بسياري از قراردادها و معاملات افراد بسيار پيچيده شده است و امروز بازار سرمايه به حقوق مالي نياز دارد و از اين جهت احساس کمبود مي‌کند ، در اين ميان براي استاندارد کردن قراردادها و رعايت حقوق فعالان مختلف بازار سرمايه تلاش  شده است اما باز به صورت دانشگاهي به اين مقوله نياز داريم.
وي ادامه داد: حوزه ديگري که به آن نياز داريم، اقتصاد مالي است که با فعاليت‌هاي خرد و زيادي که انجام مي‌شود، مي‌تواند در متغيرهاي کلان اثرگذار باشد.
صالح‌آبادي حوزه مالي اسلامي را ششمين موضوع مرتبط با آموزش و پژوهش بازار سرمايه اعلام کرد و گفت: اين حوزه از مهمترين حوزه‌ها به ويژه براي کشورمان است. کشورهايي که از سيستم حکومتي غير اسلامي برخوردارند، با هدف جذب منابع مسلمانان از اين روش استفاده مي‌کنند. در ايران بحث فراتر از آن است چون سيستم حکومتي و نظام ما اسلامي است و نمي‌توانيم هر ابزاري را که در دنيا وجود دارد ، بکار گيريم چون بايد مطابق با اصول شريعت باشد.
وي گفت : در پنج سال اخير  با راه‌اندازي کميته فقهي تخصصي در سازمان بورس امکان خوبي فراهم شده است تا ابزارهاي مختلف مالي بررسي و نتايج و دستاوردهاي اين کميته در اختيار نمايندگان ساير کشورها قرار گيرد.
سخنگوي سازمان بورس با بيان اينکه هم‌اکنون بيش از دو هزار صفحه قانون و دستورالعمل به تصويب رسيده است و مي‌توانيم در سطح کارشناسي ارشد يا دکتراي مالي اسلامي رشته تحصيلي داشته باشيم، افزود : متناسب با طراحي و راه‌اندازي ابزارهاي جديد، بايد حرفه حسابداري هم رشد کند.
صالح آبادي تصريح کرد : حوزه‌هاي نظارت، طراحي، تحقيق و پژوهش، ريسک، تضاد منافع، راهبري شرکتي و ابزارهاي مالي جديد از موضوع هايي است که مي‌توان در آموزش و پژوهش به آنها پرداخت.
وي اظهار داشت : سازمان بورس تلاش مي کند تا کساني که مي‌خواهند در بازار سرمايه فعاليت کنند از طريق آموزش‌هاي عمومي و تخصصي با مسائل روز و ابزارهاي جديد مالي آشنا شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار