با حمایت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و فرمانداری شهرستان نهبندان، تیم تحقیقاتی انجمن حامیان کویر با هدف شناسایی پتانسیلهای اکوتوریسم و ژئوتوریسم کویر لوت ایران در استانهای کرمان و خراسان جنوبی، بمدت یک هفته و با حضور گردشگران حرفه ای و پژوهشگران سرشناس عرصه کویر از سراسر کشور اجرا شد و این گروه موفق به بررسی و اکتشاف گونه های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بيرجند؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوب در این خصوص گفت: تاکنون تصور می شد منطقه چاله مرکزی لوت، عاری از هر گونه پوشش گیاهی و جانوری است ولی با اکتشاف اجساد مربوط به پرندگان مختلف از جمله مرغابی، درنا و کشف یک نمونه عنکبوت منحصر بفرد و چندین گونه سوسک کمیاب و تصویر برداری از نمونه های زنده جغد، سنگ چشم، چک چک، کاکلی، روباه شنی و شاهین بر این فرضیه برای همیشه خط بطلان کشیده شد.
محمدرضا رضایی افزود: تصویر نمونه های جمع آوری شده برای یکی از دانشگاههای معتبر کشور چین ارسال شده و با توجه به اهمیت موضوع و احتمال کشف یک گونه جدید در خانواده عنکبوتیان و نیز عدم موافقت کاشفان نمونه با خروج نمونه بومی (بدلیل سرقت احتمالی نام گونه) قرار است تا در آینده نزدیک چندین پرفسور سرشناس با هدف بررسی موضوع و بازدید از نمونه اخذ شده به کشور ایران سفر نمایند.
وی با  بیان اینکه کویر لوت ایران منحصر بفرد است و می توان آن را به عنوان قطب اول گردشگری بیابانی ایران معرفی کرد گفت: این اولین بار است که یک گروه از کویرنوردان متخصص و گردشگران حرفه ای از سراسر کشور با ناوگان مجهز و تجهیزات پیشرفته، قابلیتهای گردشگری استان را برای راه اندازی تورهای حرفه ای VIP مورد بازدید قرار می دهند و امید است با تحولات انجام شده در عرصه بیابانگردی استان در اینده نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت نوپا باشیم.
رضایی اضافه کرد: سرپرستی این تیمها را احمد رونقی از فعالین گردشگری استان که تاکنون بیش از شش بار به اعماق ناشناخته لوت سفر کرده، محسن ادیب بنیانگزار پایگاه بزرگ اینترنتی کویرهای ایران و بهمن ایزدی دبیر تشکل زیست محیطی کانون سبز فارس بصورت مشترک برعهده داشتند.
وی  گفت: کویرنوردان در این سفر موفق به دستیابی به یکی از بلندترین کوههای شنی جهان در لوت شرقی و کشف گونه هایی از حیات در ریگ یلان لوت شدند
رضایی  افزود: مسیر شمال به جنوب لوت از زمان ایران باستان بدلیل طوفانهای سهمگین و گرمای شدید، همچنین طولانی بودن مسیر و نبود آب در طول مسیر ، از فهرست راههای کاروانرو ایران حذف شده بود و برای اولین بار توسط کویرنوردان دعوت شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداری شهرستان نهبندان احیای مجدد شد.
وی  اضافه کرد: نتیجه تحقیقات و نمونه های جمع آوری شده به همراه اولین نمونه خزنده کشف شده در این منطقه برای بررسی های بیشتر به کانون سبز فارس و جهاد دانشگاهی کشور ارسال شده تا پس از انجام آزمایشهای بیشتر به عنوان نمونه های بومی در کشور حفظ شود. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.