سازمان بنادر و دریانوردی قرارداد 100 میلیون دلاری خارج‏سازی هفت فروند شناور مغروقه در زمان جنگ با شرکت تایدواتر را تمدید کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، قرارداد خارج ‏سازی هفت فروند شناور مغروق زمان جنگ در خورموسی که طی سال‏های گذشته با شرکت تایدواتر خاورمیانه منعقد شده بود؛ پس از بومی‏سازی فناوری آن و خارج‏سازی اولین فروند شناور در سال گذشته و بهره‏گیری از دانش فنی ایرانی در سال جدید و با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی تمدید شد.

بنابراین گزارش، نیمه دوم سال گذشته کشتی موئیرا که در اوایل جنگ ایران و عراق بر اثر اصابت موشک رژیم بعثی غرق شده بود، پس از ماه‌ها تلاش متخصصان ایرانی در شرکت تایدواتر خاورمیانه به صورت کامل از کانال خورموسی خارج شد. این کشتی 2 هزار و 600 تنی به طول 120 متر پس از حدود یکسال تلاش و با استفاده از حدود 2 هزار تن تجهیزات شناورسازی از عمق 25 متری آب‌های خورموسی خارج شده بود.

از آذرماه سال گذشته نیز فعالیت برای خارج‏‏سازی دومین کشتی مغروق به نام ای پی جی آمبیکا در آب‏های خورموسی آغاز شده و تاکنون پروژه فوق بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیش‏ بینی می‏شود با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت تایدواتر در تمدید قرارداد سالویج، مراحل خارج‏سازی شناورهای مغروق در سال جاری شتاب بیشتری به خود بگیرد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بندر خرمشهر گفت: دومین شناور مغروقه جنگ تحمیلی در سال 91 در رودخانه کارون از آب خارج شد.

شاهین ترکپور اظهار کرد: این شناور از نوع یدک کش رودخانه ای دارای 15 متر طول، 3.5 متر عرض و 4.5 متر ارتفاع از سطح آب است و با تلاش متخصصان و کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر از آب خارج شد.

وی با اشاره به اینکه برای خارج کردن این شناور 397میلیون ریال هزینه شد، تصریح کرد: دو فروند شناور مغروقه از ابتدای امسال تاکنون از این رودخانه خارج شده است.

ترکپور افزود: با خارج سازی این شناور مشکلات تردد شناورها در کارون آسان تر شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بندر خرمشهر گفت: حدود 30 فروند شناور مغروقه رها شده در دو سوی رودخانه کارون وجود دارد که این شناورها یکی از موانع لایروبی و جمع آوری رسوبات دو سوی رودخانه کارون است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.