واليبال يكي از رشته هايي بود كه در سال 1390 توانست پاسخگوي نيازهاي جامعه ورزش و اذهان عمومي باشد، اين مجموعه بزرگ در سال جاري راهي طولاني و مهم را پيش روي دارد به طوري كه واليباليست هاي ملي پوش كشورمان بايد خود را براي راهيابي به رويدادي بزرگ به نام المپيك آماده كنند در همين راستا با رييس فدراسيون واليبال كه متولي اصلي اين ورزش در ايران محسوب مي شود به مصاحبه تفضيلي پرداختيم.

محمدرضا داورزني در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران افزود: در طول مدت حضورم در فدراسيون چهار هدف را براي واليبال در نظر گرفتيم و در سال گذشته به 2 هدف يعني حضور در مسابقات جام جهاني و قهرماني در قاره آسيا دست يافتيم ، در سال جاري نيز نيل به 2 هدف ديگر كه همان كسب سهميه المپيك 2012 لندن و حضور در مسابقات ليگ جهاني است را در اولويت كاري خود قرار داده ايم.

وي تصريح كرد: در كنار برنامه هاي فوق ما امسال سالي پر ترافيك پيش روي داريم به طوري كه در 2 رده سني نوجوانان و جوانان ميزباني مسابقات قهرماني آسيا را بر عهده داريم و همچنين ديگر تيم هاي ملي در بخش هاي مختلف از جمله بانوان، ساحلي رده هاي سني و بزرگسالان را بايد براي حضور در پيكارهاي آسيايي آماده كنيم،‌ در حال حاضر تيم ملي واليبال ساحلي ايران براي حضور در رقابتهاي قهرماني قاره آسيا در كشور تايلند به سر مي برد.

آنها هم دراين رقابت ها به دنبال كسب حدنصاب المپيك هستند، در يك نگاه كلان اين فدراسيون داراي هفت تيم ملي با برنامه ريزيهاي گسترده و سطح بالاست كه در رده هاي مختلف اردوهاي تمريني خود را به تناوب آغاز و دنبال مي كنند.

*نگاه ويژه فدراسيوني ها به آينده سازان

رييس فدراسيون واليبال اظهار داشت: تيم ملي واليبال نوجوانان ايران مدت هاست كه كارهاي تمريني و گزينشي خود را آغاز كرده به طوري كه در حال حاضر شانزدهمين مرحله اردوي تداركاتي خود را پشت سر مي گذارد، تيم ملي واليبال جوانان نيز از اواخر ماه جاري تمرينات آماده سازي خود را آغاز خواهد كرد.

وي تصريح كرد:‌كادر فني تيم ملي جوانان 12 مرحله اردوي تداركاتي را تا شروع مسابقات آسيايي اصفهان برنامه ريزي كرده اند از ميان اين تعداد بايد 2 اردوي برون مرزي براي برگزاري ديدارهاي دوستانه برگزار كنيم.

داورزني گفت: تيم هاي ملي واليبال بانوان در رده هاي سني نوجوانان و جوانان حدود يك سال و اندي است كه برنامه هاي تداركاتي خود را آغاز كرده اند آنها نيز خود را براي حضور در مسابقات آسيايي، آماده مي كنند ، در رده سني بزرگسالان نيز برنامه هاي آماده سازي از اوايل فروردين امسال آغاز شده است.

*چشم جامعه ورزش به بزرگسالان است

عضو هيئت رييسه كنفدراسيون واليبال آسيا اظهار داشت: علاوه بر مسائل مذكور آن چيزي كه جزو اهداف اصلي برنامه هاي ما در سال جاري محسوب مي شود تيم ملي واليبال مردان در رده بزرگسالان و حضور در مسابقات المپيك 2012 است، چشم جامعه ورزش به تيم ملي واليبال است.

بر همين اساس نه تنها خانواده واليبال بلكه مسئولان كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و جوانان به طور كلان اين رشته را تنها اميد رشته هاي گروهي مي دانند كه مي توان سهميه المپيك را كسب كند.

*"AUC CUP" و ارتباط با ليگ جهاني

داورزني گفت: سومين دوره مسابقات AUC CUP امسال داراي ويژگي خاص و بسيار حساس است،‌به طوري كه نماينده قاره آسيا براي حضور در پيكارهاي گزينشي ليگ جهاني از اين رقابت ها انتخاب مي شود، ما در برنامه اوليه خود تصميم گرفته بوديم كه تيم ملي جوانان را به اين بازيها اعزام كنيم اما با تغيير برنامه كنفدراسيون واليبال آسيا (AVC) تصميم گرفتيم كه با تيم بزرگسالان در اين رقابت ها شركت كنيم، تيم ملي ايران در 2 دوره قبل عنوان قهرماني را كسب كرد اما شرايط قهرماني امسال متفاوت است.

*نياز به پوست اندازي داريم

رييس فدراسيون واليبال در پاسخ به اين سؤال كه علت ايجاد تغيير در پست هاي كليدي و ملاك انتخابات جديد چيست؟ گفت: هر سيستمي در روند تكاملي خود در برخي مواقع بايد پوست اندازي كرده و نيروي جوان را به بدنه فعاليت هايش تزريق كند.

مجموعه ها داراي ورودي و خروجي هستند، بر همين اساس وروديها را نيروهاي جوان و خروجي را كساني كه زحمات بسياري براي رسيدن به اهداف كشيده اند و هم اكنون بايد جاي خود را به جوانان بدهند تشكيل مي دهد.

رمز پويايي هر سيستمي اين است كه همواره بتواند خود را با شرايط روز هماهنگ كند. طبيعي است كه ما هم در واليبال اين كار را انجام مي دهيم.

افرادي هستند كه تاكنون براي رشد اين رشته زحمات زيادي كشيده اند ولي بايد فرصت را به نيروهاي جوان و كساني كه مي توانند براي آينده واليبال نقش آفريني كنند، بدهند تا از تجربيات دبير بازنشسته استفاده مي كنيم.

وي گفت: يكسري مشاغل كه اركان اصلي فدراسيون را تشكيل مي دهند داراي محدوديت خاص هستند به طور مثال نواب رييس و دبير فدراسيون كه جزو اعضاي اصلي مجموعه محسوب مي شوند نبايد بازنشسته باشند، با توجه به آنكه سعيددرخشنده دبير فدراسيون كميته مسابقات كنفدراسيون واليبال آسيا و فدراسيون واليبال است ضرورت دارد كه از توانمندي وي به بهترين نحو ممكن استفاده كنيم.

داورزني تصريح كرد: دبير فدراسيون نياز به تجربه لازم، تحصيلات و شناخت لازم از ديپلماسي خارجي دارد كه بتواند در كشورهاي مختلف برنامه هاي فدراسيون را پيش ببرد بايد كسي انتخاب شود كه داراي توانايي لازم و كافي باشد و به طور كلي نسبت به واليبال و جامعه واليبال شناخت و اطلاعات كامل داشته باشد.

*كرسي هاي بين المللي درخشنده محفوظ مي ماند

رييس فدراسيون واليبال در ادامه يادآور شد: حتي در صورت انتخاب دبير جديد، كرسي هاي بين المللي سعيد درخشنده دبير كنوني فدراسيون حفظ مي شود، كسب اين كرسي ها بستگي به توانمندي افراد دارد، در حال حاضر شاهديم احمد خجسته عضو هئيت رئيسه كميته واليبال ساحلي آسيا و دبير كميته واليبال ساحلي آسيا همچنين فرهاد طباطبايي عضو كميته پزشكي و رئيس مبارزه با دوپينگ كنفدارسيون واليبال آسيا هستند، در صورتي انها در فدراسيون ايران مسئوليت خاصي ندارند.


*دپارتمان رويدادهاي خارجي راه مي اندازيم

اين مجموعه با چارتي فني و داراي مسئوليتي سنگين و حساس است، تاكنون برخي فدارسيون هاي آسيايي مثل ژاپن تشكيل يك چنين مجموعه اي را تجربه كرده اند ، البته در فدارسيون جهاني نيز كميته رويدادهاي جهاني و بين المللي وجود دارد.
طبق صحبت هايي كه با ولاسكو سرمربي تيم ملي داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه اگر مي خواهيم در ليگ جهاني شركت كنيم بايد اين بخش تخصصي را راه اندازي كنيم.
تاكنون اقدامات لازم در اين خصوص صورت گرفته و تا اواخر ماه جاري شاهد آغاز فعاليت كميته رويدادهاي بين المللي هستيم.


* دعوت نشدگان، ناشايست نيستند
داور زني در خصوص علت ايجاد تغييرات كلي در تركيب تيم ملي واليبال مردان گفت: من در اين خصوص نبايد اظهار نظر فني كنم بلكه اين امر مربوط به سرمربي تيم ملي است، افراد بر اساس يك اصل كه مبتني بر هدف و زمان است انتخاب مي شوند، ولاسكو در طول يك سال اخير درمسابقات مختلف از بازيكنان مختلفي استفاده كرده تعدادي را دعوت و تعدادي را خط زده است و تاكنون به شناخت خوبي از واليبال ايران رسيده و با توجه به اين شناخت برنامه هاي آينده را دنبال مي كند، در حال حاضر كه راهيابي در المپيك و ليگ جهاني جزو اهداف كوتاه مدت فدارسيون محسوب مي شود وي تصميم مي گيرد كه با چه نفراتي در اين رويدادها شركت كنيم.
وي تصريح كرد: در ليگ برتر واليبال به طور تقريبي حدود 250 بازيكن حضور دارند كه از اين ميان 200 نفر واليباليست داخلي هستند، 34 نفر آنها به اردوهاي تيم ملي دعوت شده اند، بازيكني كه در اين مرحله دعوت نشده به معناي شايسته نبودن نيست بلكه بنا به نياز در پست مورد نظر،برنامه وطراحي كه ولاسكو انتظار اجراي آن را دارد بازيكنان انتخاب و دعوت مي شوند، به طور مثال مادر پست دفاع وسط 14 الي 15 بازيكن سطح بالا داريم طبيعي است كه كادر فني نمي تواند بيش از سه نفر را به تيم دعوت كند، به طور كلي توانايي يك واليباليست اين است كه بتواند هم در كار انفرادي و هم تيمي نقش مهمي و قابل توجهي را ايفا كند.
* بازيكن سالاري در واليبال تعطيل است
وي افزود: بازيكنان بايد به نظرات سرمربي احترام بگذارند نبايد در صورت دعوت شدن همه عوامل را به بهترين شكل تعريف و در صورت عدم دعوت عينك بدبيني به چشم بزنند، خوشبختانه سرمربي تيم ملي ايران عضو باشگاه خاصي هم نيست كه داراي برچسب تمايلات باشگاهي باشد، ولاسكو فقط به دنبال رسيدن به اهداف كوتاه مدت واليبال ايران است.
اگر بازيكني بخواهد در شرايط كنوني حاشيه سازي كند و نسبت به تصميم گيري كادر فني رفتار ناشايسته داشته باشد با برخورد شديد كميته انضباطي مواجه مي شود، بايد در ورزش و به خصوص واليبال اين فرهنگ كه به تصميمات سرمربي احترام گذاشته شود، نهادينه شود ، در حال حاضر هم و غم اصلي فدارسيون المپيك لندن است و به حاشيه ها توجهي نداريم.


*سياست هاي تشويقي حاميان مالي بانوان را ارتقا مي دهد
رئيس فدارسيون واليبال مشكل كار حرفه اي واليبال بانوان را باشگاه هاي و اسپانسرهاي مالي دانست و در اين خصوص اظهار داشت: تصميمات مجلس شوراي اسلامي در برخي موضوعات نسبت به ورزش حرفه اي مشكل ساز شده است، باشگاه هاي خصوصي به دنبال تبليغات هستند و در بخش بانوان اين امر تا حدودي ميسر نمي شود، به همين دليل در اين مورد نياز به بهره گيري از منابع دولتي و ملي داريم، تا دختران هم بتوانند در دنياي حرفه اي فعاليت خوبي داشته باشند.
وي گفت: براي افزايش تعداد حاميان مالي به دنبال سياست تشويقي و ترغيبي هستيم نمي خواهيم باشگاه ها را مجبور به حمايت از بانوان كنيم، در حال حاضر نيز آماده همكاري با وزارت آموزش و پرورش در خصوص اعزام تيم دانش آموزي بانوان به مسابقات جهاني فرانسه هستيم.

* ليگي فشرده اما منظم داشتيم
داور زني ضمن اشاره به منظم بودن مسابقات ليگ برتر سال 1390 خاطر نشان كرد: ما در سال گذشته ليگ برتري فشرده اما منظم را برگزار كرديم، در پايان سال 1391 تعداد تيم ها را به عدد 12 خواهيم رساند.
اما در سال جاري اگر تيمي نتواند شرايط استاندارد براي ليگ برتري شدن را فراهم كند از حضورش در اين پيكارها ممانعت خواهيم كرد اين شرايط را سازمان ليگ اعلام مي كند.


* ساحلي بازان نيازمند متولي هستند
وي درخصوص كميته واليبال ساحلي گفت: در حال حاضر به دنبال انتخاب رئيس شايسته براي اين بخش هستيم، بايد واليبال ساحلي داراي يك متولي حرفه اي باشد با وجود ان كه تمام برنامه ها زير نظر فدارسيون دنبال مي شود اما نياز به انتخاب يك مدير در اين بخش هستيم.
گفتگو از: انسيه ورزنده./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار