از دهه سوم عمر به بعد، هرسال به طور متوسط يك درصد از عملكرد بافت‌هاي بدن كاهش مي‌يابد كه لازم است پيش از رسيدن به سنين سالمندي مورد توجه قرار گيرد.

 به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر جان‌محمد ملك‌زاده، مديرگروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي ياسوج گفت: مهم‌ترين بافت‌هاي درگير با اين فرآيند كليه، ماهيچه‌ها و مغز هستند كه با افزايش زمان، كارايي خود را از دست مي‌دهند.

دكتر جان‌محمد ملك‌زاده در ارتباط با عملكرد بافت كليه در سنين سالمندي گفت: در اين دوران، توانايي كليه‌ها در زمينه ساخت ويتامين D و تنطيم موازنه اسيد باز بدن كاهش مي‌يابد كه سبب بالا رفتن امكان ابتلا به پوكي استخوان مي‌شود.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پرشكي ياسوج تاکید کرد: بهتر است افراد در سنين سالمندي بيش از سايرين در معرض نور آفتاب قرار گيرند، مكمل ويتامين D را در برنامه غذايي خود بگنجانند و به ميزان بيشتري مايعات مصرف کنند.

دکتر ملك‌زاده با اشاره به کاهش حجم بافت ماهيچه‌هاي بدن در ايام سالمندي اظهار داشت: با كاهش حجم بافت‌‌های ماهيچه‌ای بدن در سالمندي، چربي بدن حجم بيشتري را به خود اختصاص مي‌دهد كه لازم است ميزان دريافت انرژي كاهش يافته و مصرف بيشتر پروتئين، جايگزين چربي شود.

اين متخصص تغذيه با تأكيد بر استفاده سالمندان از پروتئين گياهي افزود: منابع پروتئين گياهي، علاوه بر كمك به حفظ تراكم استخوان و پيشگيري از پوكي استخوان(استئوپروز)، در كنار دريافت فيبر غذايي و پروتئين لازم بدن، مي‌تواند موجبات جلوگيري از اسيدوز مزمن( بالا رفتن اسيديته خون) را كه به دليل مصرف پروتئين حيواني ايجاد مي‌شود، فراهم نمايد.

وی ضمن توصيه به انجام حركات ورزشي براي سالمندان خاطرنشان كرد: استفاده از هواي آزاد و روزانه 15 تا 20 دقيقه حركات ورزشي هوازي، دركنار مصرف ميوه‌ها و سبزيجات كه حاوي ويتامين و آنتي‌اكسيدان بالا هستند، مي‌تواند در جلوگيري از تحليل بافت مغز نقش مؤثري را ايفا کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.